28 oktober 2010

Hej igen!

Det går inte att fortsätta direkt på söndagens avbrutna, långa epistel. Det händer så mycket alla dar. Varifrån kommer annars uttrycket "varken hackat eller malet"? Jag tycker det är just hackad - fast kanske inte malen - som tillvaron känns. Alla dessa roller och platser och detta att ständigt se sig tvungen att ha olika "gränssnitt" i förhållande till olika personer! Ibland känns det som att göra en klassresa upp och ner med hiss minst två gånger om dagen - men det borde jag kanske inte säga för egentligen tycker jag inte man ska tänka så mycket i klasser; jag tycker inte alls om dagens finlandssvenska klassdiskussion. När jag var ung fanns det en lång lista på socialgrupper vi lärde oss hålla oss till, vi som då studerade och skulle välja bakgrundsfaktorer till våra sociologiska undersökningar. Alla visste vad den hette, också jag, men i skrivande stund minns jag inte namnet (kan det ha varit Rauhalas skala?) och det har förstås kommit nya indelningar sedan dess. Då var det främst yrke och utbildning som ansågs avgöra ens socialgruppstillhörighet. Det kanske det i forskningssammanhang fortfarande gör. Men i media talar man nu grovt om klasser och verkar anse att dessa definieras av så gott som enbart ekonomiska faktorer. Vart hör i så fall en före detta välbeställd som plötsligt blivit arbetslös? "Fattigadel" är faktiskt också "adel". Jag anser man ska motverka gränsdragning, inte göra gränserna människor emellan ännu tjockare än de redan de senaste åren tycks ha gjorts. I alla fall: detta med hälsa, kunskap, information och bibliotek som jag kastade ut några trådändar om i förra veckan, och kanske redan före det, återkommer jag till någon annan gång. Just nu hinner jag inte, och mina bloggläsare kanske känner sig "mätta på detta" för en tid ... Ett undantag gör jag ändå och det gäller ett tips om LCHF (Low Carb High Fat). Jag nämnde nämligen knappast förra gången att jag själv i början av sommaren lämnade bort potatisen, pastan, riset och brödet och på ganska kort tid gick ner flera kg i vikt. Så fort jag lite fuskar med en eller annan macka och lite vin går jag upp igen. Men mitt eget något slarviga och inkonsekventa sätt att testa det nya rekommenderar jag naturligtvis inte, utan om LCHF borde man naturligtvis ta reda på mera än vad jag - hittills - själv hunnit göra. Jag har aldrig gillat matlagning utan börjat dagen med kaffe och smörgås och sedan mest ätit sådant som andra har lagat ... Biblioteksböckerna i ämnet är för det mesta utlånade men en ny upptäckt för mig (biblioteken i Finland har den knappast ännu men prenumerationen kostar inte mycket) är LCHF-magasinet www.lchfmagasinet.se, som bidrar med klara fakta och definitioner och dessutom med fortlöpande uppföljning av både kunskap och erfarenhet. Det räcker inte med att fråga "sin egen doktor" eller t.ex. Radiodoktorn. Sistnämnda har för all del nämnt att det vi förut har lärt oss om vad man ska äta nu är föremål för debatt. Vackert så! Men varför fråga den gamla skolans företrädare vad den nya skolan går ut på? Det må sedan gälla medicin eller vilket område som helst. Ingen kan veta allt, lär det vara Horatius - läkekonstens fader - som fått äran av att ha sagt före någon annan.

Man ska äta bara när man är hungrig, sägs det. Nu är jag hungrig. Ute är det mulet. Kanske drar det ihop sig till snöslask.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar