26 februari 2011

Kostdoktorn, Radiodoktorn - eller kanske båda?!

Drack lite vin igår kväll, blev "social" härhemma för mig själv och fick för mig att med några små frågor och kommentarer delta i en diskussion på Kostdoktorns sidor under signaturen Bims. (Idag ser jag i Google att det fnns många som kallar sig just så.) "Det tog hus i helsike" kan man inte säga, men jag fick genast ett par svar och min blogg fick ett antal besök som alla länkats hit från kostdoktorns sidor. Inte för att jag tar tillbaka vad jag sagt men kom ihåg att jag inte är natur- utan bara samhällsvetare (om ens det) och en f.d. svårt sjuk som pliktskyldigast "följer med" ... (för jag är varken "matlagningsmänska" eller "hälsofreak", men vill själv gå ner i vikt och bli av med ännu fler symptom än jag redan blivit; amalgam- och käksanering plus antioxidanter i slutet på 90-talet tog bort ca 70-80 procent).

Jag skulle önska att lchf-förespråkarna, kostdoktorn och andra, ville gå in på vår egen radiodoktors sidor (svenska.yle.fi/webbdoktorn), titta efter vad man där har sagt om t.ex. kosten och om kolesterolet och gå in i "vår" diskussion också - om de har tid. Vi är ju svenskpråkiga vi också, men alldeles för få för att hålla reda på allting själva ... Bl.a. såg jag en rubrik där smör och olja ställdes mot varandra men märkte inte att den än så länge skulle ha väckt någon diskussion. De få gånger jag orkat höra på radiodoktorn (dålig sändningstid mitt i veckan och en viss beskäftig och konservativ touch beträffande många gånger också kontroversiella frågor) har det alltid sagts att höga kolesterolvärden är en riskfaktor - en av flera, och lyssnaren har inte just fått veta om vad den nyligen uppflammade diskussionen om våra kostvanor och kolesterolvärden går ut på.

"Fråga inte den gamla skolan vad den nya handlar om" gäller nu som alltid. Medicinsk journalistik borde enligt min mening vara mångsidig och objektiv och tala om för oss alla att det nu pågår en vetenskapsdebatt och kanske ett helt paradigmskifte och att det är typiskt för sådana debatter att den ena skolan beskyller den andra för att grunda sig på slarviga undersökningar samt att den ena ofta smutskastar och/eller döljer vad den andra sagt. Det finns en massa annat än just kosten och fettet, skulle jag tro, som borde diskuteras. Fria radikaler och antioxidanter samt hur man mäter och inte kan mäta dem, tungmetallers samband med vissa vanliga sjukdomar, medicinresterna i miljön med mera med mera.

Detta är en blogg, inget mer, och nu ska jag rusa till Frissan. (Bara för en klippning, inte för att förgifta mig med hårfärg. Att kemikalier som används när man färgar håret sugs upp genom huden och kan förorsaka sjukdom läste jag i Lancet, tror jag det var, redan på 70- eller 80-talet då jag jobbade på ett sjukhusbibliotek. Det har kanske skett en översyn och en utveckling sedan dess, vad vet jag, men som tur har jag ändå aldrig varit intresserad. Man har det hår som man har. Och den ögonfärg och det skonummer.) Suck. Nog kommer jag för sent, som vanligt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar