11 mars 2011

Fredag igen

Det blev ytterligare ett par inlägg i den nämnda kostdebatten under ytterligare en rubrik på kostdoktorns sidor, men nu lägger jag av. Det är en livlig blogg med dito kommentarer; jag har sagt mitt där, tror jag - åtminstone för en tid. Men jag ska låna en del böcker i ämnet och fortsätta äta bara liiiite kolhydrater ... Grönsakerna och köttet smakar de facto mycket bättre utan dem. Hur har man någonsin kunnat tycka om pasta, ris och potatis - de smakar ju bara mjöl? Mörk choklad och nötter samt banan och en del andra frukter avstår jag dock inte från. Inte heller torsdagskaffebullen på jobbet (bara en).

I onsdags läste jag dikter (egna och en annans, med tillstånd) och pratade om skrivande och böcker inför cirka femtio personer - tack Pensionärer i Östra Helsingfors, för att jag fick komma!

De verkade trivas tillsammans och stämningen var god, så trivdes gjorde jag med. Överraskande nog var det min "sjukdomsbok" som bäst gick åt vid kaffet, fast jag inte sagt så mycket om den utan mest om de "egentliga" diktsamlingarna. Eller så borde det inte ha varit någon överraskning, för det är också annars den som har sålt mest.

Igår katalogiserade jag dvd-filmer och lånade ut biblioteksböcker för brinnkära livet och idag har jag tittat på en översättning. Även om man förstår en finsk text är det inte alldeles enkelt att omvandla den till svenska.
Alla dessa härliga ordsammansättningar och deras ändelser på ändelser, som man helst inte skulle omskriva.

Förutom på nyheterna (flera gånger) om den förfärliga jordbävningen ... i Japan hörde jag på dagen en debatt om vår skattepolitik. Höja eller sänka, välfärd eller konkurrens, skattevägen eller inte skattevägen hjälpa de svagaste.

De "svagaste" är alltid vissa särskilda grupper som för det mesta inte kan - eller inte får - arbeta. Jag håller med om att de har det kärvt (jag har själv en rätt lång period av arbetslöshet bakom mig) men jag undrar ändå om politikerna i allmänhet alls tänker på alla dem som de facto jobbar och jobbar och ändå får en lön det inte går att klara ett någorlunda normalt liv på - kanske nog att den gruppen ändå nämndes i en bisats?

Det finns arbetande människor som kan ha mindre kvar att leva på efter boende- och sjukvårdskostnader eller andra obligatoriska utgifter än de som får utkomststöd. Vad jag vet är de varken okunniga eller lata. De bara inte får en rättvis lön. Egentligen betalar låginkomsttagarna en rejäl skatt i form av uteblivna inkomster.

Oj, nu tar Tongåvan slut och det är dags för nyheterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar