30 april 2011

Glad Valborg - med lite nostalgi!

Hej!

Det är inte så att ämnena skulle tryta men som alla förstår har jag nu jobbat en tid i mitt anletes svett och bloggen mår som de flesta och det mesta säkert bra av vilopauser. När jag nu inspirerad av dagens Lördax i Radio Vega ger mig till att publicera en egenhändigt tillyxad snapsvisa beror det alltså inte på att jag skulle ha tjuvstartat med valborgsfirandet utan på att hjärnan annars bara är lite mosig och inte riktigt orkar med självkritiken. Jag var ändå för blyg för att ringa in den till programmet och just under de minuter man fick göra det kom jag faktiskt inte för mitt liv ens på vad dess melodi kunde heta ... Mitt trånga hem är fullt av utspridda papper och mappar jag inte lyckas hålla ordning på så det var heller inte lönt att just nu börja leta efter originalet. Jag har nämligen någon gång roat mig med en handfull snapsviseövningar men de flesta blev så elaka att jag aldrig hade vågat sända in dem någonstans. När man dricker snaps ska man vara glad. En enda snapsvisa har jag hela två gånger skickat in till någon finlandssvensk tävling, men den har inte dugat åt juryerna. Inför släkten har den dock funnit nåd - åtminstone på någon julafton, sen vi först låtit helan gå till "Hej tomtegubbar! Här kommer den; melodin är "Fjäriln vingad":

Man får bara öl på Gnägget,
men min kompis smugglar sprit.
I en tunna under skägget
bär han litervis med akvavit.


Gnägget - det vet säkert alla finlandssvenskar, åtminstone i min generation - var en liten danskrog med ölservering, inrymd i ett gammalt stall i Ekenäs. Under några år i början på 70-talet var den min och mina kamaraters viktigaste tillhåll om sommarkvällarna.

Medan jag skrivit det här har Frida Andersson i Lördax sjungit andra slags och vackrare visor. Solen har börjat titta fram och det är ju meningen med Valborg och 1 maj. Vintern har verkligen rasat i år - snön smalt bort i ett huj. Våren hann precis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar