25 augusti 2011

Språk och sånt

"Komma rätt, komma fel, och komma till punkt" heter en härlig liten bok om interpunktion som jag köpt för länge sen och äntligen börjat läsa. Att det sker just nu har sina randiga skäl och rutiga orsaker; dem kommer jag en vacker dag att återkomma till.

Författaren till det engelskspråkiga verk, "Eats, shoots & leaves", som ligger till grund för boken heter Lynne Truss. Eva Halldinger har anpassat texten till svenska förhållanden och berättar i ett förord hur detta har gått till. En härlig blandning av sak, vrede, ilska och humor präglar boken, och läsaren har nöjet att ägna sig åt "learning by laughing" (ett uttryck jag lärt mig av en finlandssvensk pedagog). Exemplen är många och tagna ur levande livet.

Förutom skiljetecken, och vilka missförstånd ett felaktigt bruk av sådana kan leda till, behandlas t.ex. särskrivning av ord som i svenskan ska vara sammansatta. Särskrivning - detta otyg som antagligen är en följd av att ett sammansatt ord sällan ryms på en rad i ett sms.

Ett exempel som inte alls är ur boken utan som jag härförleden fann i en tidningsannons ska jag be att få bidra med här. Det var någon som saknade en "liten flick katt".

Var det en flink liten katt som avsågs; man tappar ju lätt bort en bokstav? Eller var det en honkatt - en flickkatt? (Skrev jag nu rätt själv ...?) För inte känner ni väl till något adjektiv som heter 'flick' (flick, flickare, flickast)?

För säkerhets skull slog jag upp det i SAOL, men där ingick det inte. I stället blev jag påmind om ett verb som heter 'flicka' (flicka, flickade - lappa skon ; flicka in - foga el. skjuta in).

Några dagar senare hade i varje fall ("den flicka") katten hittats och annonsören annonserat ett tack till hjälpsamma människor som bl.a. låtit henne "sätta upp flyers i deras butiker". Flyers? Är det vad flygblad heter idag?

Nåja - det viktigaste var ändå att katten kommit till rätta och att människor varit snälla!

Vi har alla vår stil och vårt sätt att uttrycka oss och det viktigaste är att vi gör oss förstådda. Eller ...? Ja, ta och läs boken själva! (Den har klarat "30 sidors-testet" så jag kommer också att läsa den till slut.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar