21 november 2011

Alldagligt om telefoner

Skriver detta i hast medan jag väntar på att någon ska svara i andra ändan. Jag har nämligen för ca 10 minuter sen ringt mitt mobilbolag. Först förklarade jag mitt ärende åt en vänlig person, när jag var klar sa hon att hon förenar till faktureringen. I skrivande stund svarade nyss en kvinna och bad mig förklara allting på nytt. Efter några missförstånd visade det sig att jag förenats till orätt operatör. Hon förenade mig tillbaka till min egen, men kvinnan jag som bäst har på tråden är visst inte densamma som jag talat med från början; hon sitter nu och räknar och funderar allt medan minuterna går - vid det här laget är de sammanlagt 20.
   Mitt enkla lilla ärende går ut på att från fakturan få avdra de 12,58 euro man velat ha mig att betala - för att jag i oktober ringt ett kundtjänstnummer, antagligen till "teknisk kundtjänst", som stått på fakturan och meddelat att jag inte får kontakt med nätet. Jag kunde ju inte veta om felet satt i min dator (vilket hade hänt förut) eller gällde nättrafiken i största allmänhet - vilket det visade sig göra.
   Efter att ha suttit 25 minuter med handsfreeluren i örat fick jag precis nu lov att dra av 5 euro från fakturan. Dessutom "tillkommer lokalsamtalsavgift", alltså för dagens samtal.
  Jag har i princip inte vunnit någonting på att ringa. Nättrafiken hade ändå snart fungerat igen förra gången, och idag hade jag hunnit tömma tvättmaskinen, diska och jag vet inte vad medan jag i stället satt och förtjänade 1 euro per 5 minuter (minus lokalsamtalsavgiften).
 Då får jag faktiskt ändå lite mera i lön på mitt vanliga, dagliga, jobb: 1,21 per 5 minuter.
 En riktig gnälltext blev det av detta, men medge: dagens mobilvärld är inte i alla avseenden enklare än telefonvärlden i början på 50-talet, då jag hos min farmor ringde hem genom att snurra på en vev, vänta tills en telefonfröken svarade "Valtio-Riks", och så säga vilket nummer jag ringde ifrån och till vilket hon skulle vara vänlig och förena, samt lägga på luren och vänta tills det ringde.
 Nu får jag rusa till mitt eftermiddags- och kvällspass. För den sista timmen blir det ett tillägg på 2,17 euro brutto.
  Så jag ringde i alla fall min operatör på rätt dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar