13 november 2011

Att göra (för) mycket och ingenting

"Tack, du gör så mycket", skrev en vän, i ett sms här om dagen. Det mesta av mitt skrivande numera tycks ske per sms. In i mobilerna och ut i ingenstans - så går det säkert med mångas idéer, numera. Jag byter roll och plats minst var och varannan dag, men "gör" jag någonting? Åstadkommer jag någonting alls? Känner någon igen sig i dylika frågor?
   Vi har bytt datasystem på jobbet och jobbar för tillfället med det gamla och det nya parallellt. För att träna hjärnan behöver inte vi lösa korsord om kvällarna. Mitt i allt har vi på gott och ont vistats nästan två hela dygn på ett SPA för att undervisas och tränas i att "må bra". På jobbet.
   Vi mådde rätt bra. Medan vi var därborta.
   En kurs i välbefinnande på arbetsplatsen kan ge en grupp arbetskamrater omväxling och ett välkommet tillfälle att träffas, diskutera och umgås, alla tillsammans på en gång. Ändå undrar jag om en sådan kurs har något signifikant samband med hur man "mår på jobbet" efteråt. Medan man varit borta har ogjorda arbetsuppgifter samlats på hög, och man börjar genast undra om de idéer man kläckt på kursen har någon realistisk möjlighet att bli genomförda. Försöka duger. (Allt har flera sidor, enbart medaljen har bara två.)
   Ibland kan man fånga flera flugor på en gång. Det är bra i dessa tider då man omöligt har råd med flera tåg- och bussbiljetter inom samma vecka:
   Inte bara stötte jag ihop med en släkting och hans fru på stigen utanför nämnda SPA. Tre dagar tidigare hade jag stämt träff med två studiekamrater jag inte på åratal hade sett, och gick med dem i Helsingfors både på Humpsvakars jubileum och på restaurang. Före Humps50 hann jag till mina föräldrars grav, för det var "egentligen" Alla helgons dag, och i bussen dit stötte jag på en bekant med sin fru - som gav mig värdefulla upplysningar om hur elöverkänslighet kan hanteras (så att man mår bättre, på jobbet och hemma ...) och från graven fick jag mig en rejäl promenad - sånt jag inte då hade hunnit med på länge. (Av promenaden fick jag skavsår; den var alltså lång nog att duga som motion. V.s.b.)
   Igår var jag i före detta grannkommunen gäst på en släktings 90-årsdagsfest. Det var en välsignad fest - så fin och varm var stämningen där! Och även där blev det tillfälle till möten människor emellan, och till att återknyta kontakter.
  Idag när det är söndag har jag, såsom så ofta nuförtiden, närapå vanhelgat vilodagen - denna gång med att låta tvätt- och diskmaskiner gå. De närmaste dygnen går i arbetets tecken, och i övermorgons övermorgon är det dags för nästa kurs: "Ge ut din egen bok". Till den har jag själv anmält mig. Man vet ju aldrig ... (Att jag finner ämnet intressant framgår här invid, på sidan "Författarna, förlagen och vårt språk". Den har jag rätt nyligen skrivit, så det där med enbart sms var bara nästan sant .)
   Kursen för mig åter till Helsingfors, och det blir igen att fånga flera flugor i en smäll, för en av kvällarna ska jag med en vän på teater. Jag vet inte när det senast blivit av! Som biblioteksanställd står man ju själv om kvällarna för ett visst kulturutbud - av ett och samma slag, på ett och samma ställe.
   För att riktigt "utmana" mig själv (fast det inte varit avsikten!) har jag bjudit gäster till nästa söndag. Jag bjuder alltid gäster när jag ska städa - annars blir det aldrig av. Men för att kunna städa måste man ju vara hemma. Nå, det kanske bara är att låta bli datorn om morgnar och kvällar.
   Ändå undrar jag om någon här kan ge mig tips på ett gott men snabbt och enkelt recept? Eller en dito hel meny. Maten ska inte fordra något butiksbesök samma dag den ska servera. Den får gärna sköta sig själv i en ugn, men inte alltför länge. (Mikro har jag inte och vill jag inte ha.)
   Mina från början rätt halvhjärtade LCHF-försök har jag numera praktiskt taget övergivit. "Lite  av allt" får vara och förbli min matmelodi. Fast inte alltid på ett och samma fat.
   När det gäller jobb och liv tycks också pyttipanna gå an - den tycks då och då ändå få varvas med en god efterrätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar