22 november 2011

Om publicerande och länkar

Vad jag kanske inte nämnt är att det förra veckan på Axxell i Helsingfors hölls en tre dagars kurs som hette Ge ut din bok. Den var mycket bra - vågar jag säga fast jag själv kom att missa den första dagen.
   Jag försökte nyss lägga ut en ny Gadget med länkar jag av andra deltagare fick tips om när jag var där, men bloggen vägrade ta emot den och förklaringarna till vad som var fel förstod jag inte, än mindre instruktionerna om vad jag skulle göra. Tack på förhand till den läsare som på vanlig svenska kan förklara för mig vad som hänt med Lägg till en Gadget- och Lägg till din egen-funktionerna!
    Bland länkarna i mina tidigare Gadgetar (Gadgetter?) fick jag ändå in ett par av dem, även om de bättre hade passat under andra och egna rubriker.
    Bara jag hinner ska jag rensa lite bland länkarna, alltså här i spalten till höger. Till exempel är jag inte längre så ivrig att tipsa om LCHF, för jag mådde aldrig särskilt bra av försöken i den vägen och har för en tid sedan återgått till "systemet" att äta lite av varje. Inte för att jag var särskilt renlärig från början, men i drygt ett år hade jag faktiskt undvikit ris, pasta och potatis till vardags; så inte längre.
   Däremot tänker jag två gånger innan jag "tar en till" av något sött och gott. Fördelen med att lämna bort kolhydraterna och äta mera fett var nämligen till en början att mina värsta överlopps kilon ganska fort försvann. Dem vill jag naturligtvis inte ha tillbaka, hur mycket yngre än fetman tycks ha fått mig att se ut. (Plötsligt sen ifjol blir jag hela tiden erbjuden pensionärsrabatt. Om man nu en gång frågar om det ska vara rabattbiljett, så är det väl okej - men häromdagen var det en näbbig ung konduktris som ställde mig frågan 3 gånger efter varann!)
   Vad jag än lägger ut - eller tar bort - för Gadgetar (sen, när det lyckas igen) och länkar förutsätter jag att klickarna förstår att bruka sitt eget omdöme.
  
 
  

 
  
 

2 kommentarer:

  1. Hej!Roligt att du skriver. Och snygg hemsida med böckerna (fina recensioner!). -Tror det ungefär var i fjol jag också första gången råkade ut för att bli tillfrågad om det skulle vara rabattbiljett på tåget - och det var knappast studeranderabatt som avsågs...Efter de senaste årens förlagserfarenheter har nog tanken på att"ge ut en egen bok" nog börjat bli mer lockande, men missade den här gången kursen du nämner. Två skrivarkurser i år (före det var det mycket länge sen senast) har ändå gett en viss nytändning. - God fortsättning! Martin W.

    SvaraRadera
  2. Hej Martin, och tack för din uppmuntrande kommentar! En recension och en kortare anmälan har de facto också varit riktiga bottennapp, men de handlade eg. inte om respektive bok utan om helt andra saker: den ena kom med beskäftiga förenklingar om hurdana haikuer ska vara, den andra gick till person.
    Det kommer säkert flera kurser på Axxell, ska vi hoppas, och så finns det böcker om att ge ut. Carina Wolff-Brandts "Konsten att ge ut böcker på eget förlag" känner du kanske till. Mycket intressant är också Krister Gidlunds "Släpp skrivandet loss. Bokutgivningens nya villkor".
    Som företagare skulle jag ha rätt att ge ut också andras böcker än mina egna, men så länge jag försörjer mig på ett vanligt heltidsjobb måste allt sådant få vänta.
    Ser fram emot att läsa vad du har på kommande - lycka till!
    B.

    SvaraRadera