13 december 2011

"När i den mörka natt ...

... stjärnorna glimma, kring jord som sol förgät ..." 


Så började Luciamorgonens sång i mitt barndomshem. Melodin var densamma som i "Sankta Lucia, ljusklara hägring". Jag tror den ingick i ett litet blått sånghäfte med tomtegubbar på pärmen och har alltid tagit den för den "riktiga" luciasången. Min mor hade visst också lärt sig den i Sverige, när hon varit där med finska barn under kriget. Luciatraditionen därborta var för henne något nytt, som hon gärna bidrog till att hämta hit.

Någon som minns denna sång? Jag har inte hittat den ens på nätet.

Nästa rad har jag glömt, men inte fortsättningen:

"DÅ i vårt mörka hus, skrider med tända ljus, Sa-a-nk-ta-a Lu-u-ci-i-aa, S-ank-TAA Luciaa!"


Foto: BM Storgårds


I lokalradion hörde jag för en stund sen Ekenäs Lucia med tärnor läsa en så varm och vacker dikt på temat "Jag vill tända ett ljus för dem som ..." Inte bara väl inövat utan dessutom med äkta inlevelse. Tack för det!

Ha en  varm och ljus  Luciadag!

PS Jag kollade igen: "brinna", inte "glimma" ska det vara, följt av "bringar oss budskap glatt ljusets gudinna". Hela texten fann jag inte, men författarens namn är Signe Psilander. Antagligen har jag blandat ihop rader ur olika verser.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin hyacint, den som kallas blå. Är det violblå, ljus indigo eller lila? undrar jag som är förtjust i färger och därför varmt uppskattar dessa foton. Lucia betyder också mycket. Hon gör mig rörd. Som jag minns det sjöng mamma "Sankta Lucia, ljusklara hägring" varianten varje 13.12 då hon väckte oss med Lussekatter och sång, ofta i vitt nattlinne. Barnen lärde sig "Natten går tunga fjät..." En gång fick jag följa med när dottern var Lucia i lågstadiet då de uppträdde i köpcentra. Jag var lite fördomsfull ..men runt dem fanns nånting som kändes högtidligt. I går fick jag efter många år uppleva samma skolas barn uppträda - när jag råkade traska till Lippulaiva - och det var fint! Skön Fjärde Advent tilla alla ö. ES

    SvaraRadera
  2. Hej, och god fortsättning på julhelgen! Lila är nog inte min hyacint (det är samma exemplar som "stått modell" för alla mina övningar med kameran och dess inställningar). Vid det här laget har den fått sällskap av flera slag; jag har väl aldrig uppvaktats med så mycket blommor och godis som i år. Tur att jag beslutat strunta i LCHF (fast lite försiktig är jag nog). Julaftonen var smått dramatisk för när jag blev avhämtad på e.m. hade nyckeln blivit kvar i min tambur. Nå, det ordnade sig. I morgon rör jag inte min dator. Någon ordning på helg och vardag ska det vara!

    SvaraRadera