31 december 2011

Nyårshälsning

Med en dikt av Topelius, under en länk här till höger i min blogg, önskar jag alla på vår både lilla och stora, men alltid utsatta, jord ett Gott Nytt År!
   På något indirekt sätt kanske den över 100 år gamla dikten också passar in i vår s.k. finlandssvenska förlagsdebatt, som fortfarande tycks leva i Hufvudstadsbladet?
  Hoppas år 2012 blir ett år då vi alla - också jag - lär  oss höra på varandra och ta hänsyn till att vi är och ska få vara olika (också inom "minoriteten")!
  Mer än så här blev det inte idag. Året tar slut, det är bråttom före "Bum biumbaum", som numera kommer från allt annat än topelianska kyrkklockor. Apoteket hann redan stänga, men kanske butikerna "för" öronproppar ...

 

2 kommentarer:

  1. Tack för Topelius, tycker mycket om hans klassiska stil. Läste nyss på ett bröllop den där vackra om Vintergatan och Sulamit/Salamis (hoppas att de heter något liknande), god fortsättning på 12:an!
    B.

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag har nog också den dikten i mina gömmor någonstans, men minns inte riktigt var ... Möjligen stavas den första med Z; kollar upp det på bibblan.
    Här har det nu kommit rikligt med snö. Få se om den är kvar till kvällen. Konstigt: Vattnet är inte vått om sommaren, som min pappa sa. Men t.o.m. snön är blöt i vinter! God fortsättning!

    SvaraRadera