29 januari 2012

En och annan droppe

Vissa tider är det svårt att få någon ordning på sitt bloggande. När tillvaron är splittrad och fyĺld av både gott och ont kan det bildas "flaskhals" i den tankens kanal som gör uttryck av intryck - sistnämnda hopar sig, börjar slåss om utrymmet och mister stilen. I varje fall utmärker sig en glad insikt om att det här årets extra lååånga januari tar slut på onsdag, och då är det hastigt och lustigt maj. Tro mig, så är det varje år - också i år, fast februari har en extra dag. Igår och idag har det varit kallt och vackert ute, lite för kallt för att  jag ska stanna där särskilt länge, men ändå ... Härinne har jag de senaste dagarna avlyssnat en ljudbok, Harry Martinsons "Nässlorna blomma", vilken jag å det varmaste rekommenderar. Inläsningen/uppläsningen av Torsten Wahlund är alldeles utmärkt. Jag hade aldrig läst boken, trots att den för nära ett halvsekel sedan ingått i min skolas gymnasiums "bredvidläsningsmaterial". Nu var det helt enkelt skönt att tillfälligt gå in i en annan värld, och att dessutom påminnas om att det aldrig är lönt att tycka synd om sig själv: det tunga blir då bara tyngre. Och vilket språk! Visserligen godtar jag Wahlunds lätta modernisering; högläsning får vara talspråk och då blir det till ingenting i dag med alla typ "gingo" och "voro". Själva orden var ju desamma (förutom ett visst, som förr var neutralt men som numera ersätts med "färgad"). Det "tyckes mig" att alla omkring sekelgamla svenska romaner har ett oändligt mycket rikare språk än någonting som utkommer i vår tid, och att det förut har vimlat av fyndiga, härliga svenska ord som antingen inte längre används eller nu är hotade av utrotning - stämplade med "åld." Om jag hinner ska jag skriva en lista och lägga upp som sida här till höger i bloggen. Men det gör jag inte idag. "Morgen, Morgen, nur nicht Heute, sagen alle faule Leute" (hör till det enda jag minns av min skoltyska, om nu ens det blev rätt). Inkom gärna med exempel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar