06 januari 2012

Nytt år och gamla frågor

Ha en trevlig trettondag! (I Sverige: Trettondedag jul. Någonstans har jag snappat upp att "Trettondag" där står för någonting annat. Finns det någon som kan ge en förklaring?)

Jag har tagit bort min länk - här i höger marginal -  till LCHF-bladet (även om det innehåller intressanta artiklar) och till kostdoktorns sidor, som i mitt tycke har en lätt överlägsen ton och nu dessutom en logo som får mig att associera till väckelsepredikanter. Jag har som läsare ställt ett par frågor där som aldrig fått något svar - i varje fall hittar jag inget - och erfarenheterna av mina egna försök med lägre intag av kolhydrater än förut har inte varit enbart positiva.

Länken till den finlandssvenska Webbdoktorn (anknuten till Radiodoktorn) håller jag kvar, trots en del smärre osakligheter på det hållet också. I ett i övrigt förtjänstfullt program om bantning häromveckan kallade man slarvigt lågkolhydratkosten för en "bacon och ägg-diet" (eller "-kost"), utan att det framkom att detta ju är ett missförstånd: ensidiga är ju inte dessa nya läror! Tvärtom betonas grönsakernas betydelse alldeles enormt, medan man är restriktiv i fråga om frukt. Webbdoktorn tycks också år efter år hålla sig med en och samma tandläkare som ingenting verkar känna till om amalgamskador, vare sig på patienter eller tandvårdspersonal (tidigare  tandsköterskan Margaretha Molius i Sverige har f.ö. nyligen utkommit med biografin "Var så god nästa", byggande på inte bara erfarenhet utan också  stora mängder fakta; i Norge har tandskötarnas arbetsskador redan för länge sedan erkänts), utan häromdagen lär ska ha avfärdat amalgamet som "inte så farligt".

Forskning, beprövad klinisk erfarenhet, böcker och nätsidor (exempelvis de jag hänvisar till i denna blogg) vet bättre än så, och har vetat det länge. Varför inte intervjua sådana tandläkare och läkare som i åratal behandlat och hjälpt amalgampatiener? Jag ska ta och skicka Radiodoktorn min egen lilla biografi. Vill redaktionen inte läsa mitt autentiska exempel (jag är verkligen inte ensam om mina erfarenheter!) kan de åtminstone läsa läkarkommentarerna och gå vidare från  litteraturhänvisningarna på slutet. De är några år gamla, men den här "frågan" (i själva verket ett enormt forskningsområde) tycks i vissa kretsar avancera så långsamt att man ännu inte kan betrakta ens böckerna som föråldrade; länkarna uppdateras ju efterhand.

De läkare jag själv haft att göra med de senaste åren verkar nog hålla både ögon och öron öppna och jag behöver numera sällan känna mig missförstådd. "Nuförtiden vet nog alla att man kan bli sjuk av amalgam", bekräftade nyligen en fysioterapeut.

Men vi har alla också vår genetiska konstituion och mycket annat som gifter och näringsämnen samverkar med. Därför tycker jag den webbdoktor hade rätt, i programmet om bantning, som påminde om att vi också är individer och att det inte finns bara en enda kost/diet som skulle kunna passa alla. Själv mår jag bäst av en mångsidig kost (äter jag fel någon gång, upprepas då inte samma fel så ofta!) och vad gifter beträffar mår jag bäst utan (åtminstone) kvicksilver.

Hoppas jag formulerat mig tillräckligt tydligt, för nu måste jag gå ut och motionera. Jag har proppat i mig hela tre konfektbitar under tiden.

Annars har mitt år börjat både bra och illa: första arbetsdagen blev jag nerringd - på min privata mobil, under hetsigaste arbetstid - för att en kanslist ville pracka på mig en "operationstid" hos orätt läkare; samma kväll (eller var det följande kväll?) åstadkom jag plötsligt en dikt, vilket inte hade hänt på länge. Den är ändå inte "mogen för publicering". Också en del annat mera trevligt har inlett detta år, men det platsar än så länge inte i bloggen.

2 kommentarer:

  1. Tack för boken! Fick den idag. Ska absolut läsa den.

    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, och ursäkta att jag dröjde så länge med att posta den! B.

      Radera