09 januari 2012

"Radio Babbel" - en kommentar

Heja Tua Ranninen - jag avser din Impuls-kolumn i Hufvudstadsbladet den 3 januari!

Skvalet och babblet i Radio Vega har också jag tagit upp, men  bara här i bloggen för ett år sen - bl.a. under rubriken "Väktarna och Vega en gång till".
Jag tror du talar för en hel generation, t.o.m. flera generationer. Bakom kulisserna mejlas det och sms:as och undras över vad som går ÅT den finlandssvenska radion och mediekulturen - det finns ju nästan ingenting där för någon över 30.

Typiskt nog för finlandssvenska kulturdebatter tystas de alltid ner av makten som bara upprepar sina egna gamla mantran, sällan svarar på frågor utan talar förbi den som tagit upp dem.

I dagens Hbl är det som om Carin Göthelid inte hade läst allt det TR tog upp  och som om hon inte förstått t.ex. att de nya utsändningstider som nämns  faktiskt inte passar människor som JOBBAR, som varken är pensionärer eller arbetslösa! Eller STUDERAR. Låt studenterna ha sin Radio Extrem, om det roar dem, och låt HUVUDKANALEN bestå av seriösa program - som i Yle 1!
Få pensionärer orkar väl med dravlet och skvalet.

De flesta jag känner som är över 35 lyssnar antingen inte på radio ALLS eller har gått över helt och hållet till Ylen ykkönen.

Lika lite som biblioteken borde ha fått "förminskas" i riktning mot  "deckarutlåningsstationer" borde radion ha låtit sig förminskas till "skval- och babbelunderhålling".

Vad är det som hänt när plötsligt allt vad finlandssvensk kultur  heter tycks vara styrd av unga och historielösa första generationens studenter?

Världen är för ALLA - inte bara för de unga och oerfarna. Vi äldre behöver inte program där världen förklaras för oss av folk som precis börjat upptäcka den. Det kanske kunde finnas något särskilt ungdomsprogram?  Men det viktiga vore nog att folk genom bl.a. radion skulle kunna upptäcka varandra ÖVER generationsgränserna.

Okej - allt detta sa inte Tua Ranninen, jag får stå för tilläggen och den lite mer raljerande tonen själv. Jag har lite bråttom och ville bara hinna få in ett inlägg i debatten, som väl pågår också utanför Husis; det är väl sådant man får ha sina bloggar till.

2 kommentarer:

  1. Jag understöder Tua R., Nan N. och dig Birgitta! Svaret som gavs i Hbl av Carin Göthelid var trevligare skrivet än tidigare försvarstal från Vega - men precis som du skriver var det inget svar utan förbigick problematiken. Att hänvisa till "en publikundersökning" - som hon gör -låter ovetenskapligt...De flesta jobbande människor kan inte lyssna på Kulturtimmen, det är då sant och visst. Dessutom blir direktsändning ofta tråkigare radio. Inte de bearbetade och auditivt spännande program som fanns en gång i tiden.Heja från ES

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, enkäter och deras vetenskapliga värde är diskutabelt. Riktigt alla Vegaprogram räknar jag inte till bara babbel: just nu hör jag med nöje på Liv i luren, som jag tycker når över gränsen för god underhållning. Cay Karlsson lyckas förena musik- och livserfarenhet med "psykologiskt öra" på ett oefterhärmligt sätt. Det hindrar inte mig från att sakna kulturradion klockan arton, sån som den var när den för sin del var som bäst.

      Radera