27 februari 2012

Hälsofrågor igen

Dagens nummer av (den finska kvällstidningen) Ilta-Sanomat har en helsida med rubriken "Karppaus päättyi sydänkohtaukseen". Jag vet inte hur man bäst  översätter "karppaus" men det betyder att äta lågkolhydratkost, och den ska alltså ha slutat med en hjärtattack för en 44-årig kvinna. Hon har nu fått kolesterolmedicin och åter lämnat bort alla djurfetter som ska vara bra enligt LCHF och börjat äta enligt den vanliga kostcirkeln. Tidningen har intervjuat en professor i kirurgi som säger sig ha fått kännedom om flera allvarliga fall av hjärtproblem hos "karppare". Han påminner om det kända Nordkarelenprojektet som för ett antal år sen tydligt ska ha visat att dödligheten i hjärtsjukdomar minskade då man avstod från djurfetter. Efter vad jag förstår passar inte de nya lärorna om mindre kolhydrater och mera fett om man har anlag för hjärt- och kärlsjukdomar. Liksom det finns goda och dåliga fetter finns det goda och dåliga kolhydrater, står det. Den som bara visste vad som var vad, svarar jag. Är det mättade fetter som är farliga eller är det härdade fetter, och är inte växtfetterna ofta härdade? Vad menas med syntetiskt framställda fetter? (Är mjölken vi dricker äkta - glassen vi äter lär inte var det ...?)

Som läsarna av den här bloggen vet höll jag själv på med LCHF från försommaren 2010 till senhösten 2011 utan att känna mig bra av den. Vikten gick ner men det gjorde också konditionen och det kändes hela tiden som om  något fattades och något annat var för mycket; åtminstone fick jag i mig salt. Och magen blev rund som en boll. Någon värklindring gav heller inte denna kost, men det har sedermera visat sig att min "fibromyalgi" i själva verket "var" helt mätbara skador på framför allt en nervrot i ryggen. Nog är det väl så att det som passar den ena inte passar den andra. För mycket är i alla fall för mycket, vad det än gäller.

Tja, jag ville bara nämna att det finns en sån här aritkel.

PS Lite senare: Googlade nyss på nämnda artikel; den tycks ha väckt en hel del diskussion på finskt håll. Varken mat eller ord bör man så där utan vidare svälja med både hull och hår ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar