13 februari 2012

Kulturpolitisk debatt i Sverige

Nu får jag bråttom med allt inför kvällsjobbet igen, för jag har läst en intressant artikel av Bengt Berg, "Låga löner har gjort kulturarbetare vänster". Tyvärr har denna välformulerade och djupt humana artikel, som jag googlat mig till på SVT:s debattsidor, lockat en hel del "låga debattörer" till kommentarer - vilket ju artiklar oftast brukar göra, när det läggs ut på nätet ... Men visst är de problem och frågor som tas upp ganska invecklade, och själv är jag politiskt obunden och har svårt att förstå mig på höger-vänsterskalan. (I min ungdom hade jag en äldre arbetskamrat som sade sig tro att det egentligen är fråga om en cirkel, vilket jag kanske redan nämnt i min blogg någon gång.) Vad som frapperar mig nu, vid en hastig överblick av kommentarerna, är att det flera gånger frågas vad som egentligen menas med "kulturarbetare" och att det flera gånger talas om muséer - men att ingen människa en enda gång tycks nämna de verkliga ARBETARNA i sammanhanget: bibliotekspersonalen! Kulturens flitiga gråsuggor, som springer benen av sig för att folket ska få böcker, fakta, information, filmer, skivor, musik - och numera tyvärr också laviner av deckare, för politikerna stirrar ju sig blinda på UTLÅNINGSSTATISTIKEN ... En personal med hög och dyr akademisk utbildning men med usla löner och de mest otänkbara arbetstider: DE kan ju inte ta del av just någon kultur annat än den de har omkring sig på jobbet (materialet de väljer, beställer, betalar, bokför, plastar, stämplar, katalogiserar, indexerar, klassificerar, lånar ut, får tillbaka, letar efter i fel hyllor, putsar, reparerar, ställer ut) för de är ju som djur i bur och själva vanligtvis UPPTAGNA med JOBB om kvällarna och veckosluten! (Bara försök vara med i t.ex. en kör eller teatergrupp om du jobbar på bibliotek! Eller gå och se en gästföreställning - den börjar garanterat en halv timme innan du blir ledig!) I debatten snackas det om ifall muséer borde ha fritt inträde eller inte - TÄNK, om någon skulle ifrågsätta det fria inträdet på bibliotek, vilket ramaskri det skulle bli! Och ändå: Det är ju inte gratis att gå ens till en hälsocentral - varför ska så gott som ALLTING bekostas av skattemedel på just bibliotek? Inte ens så mycket tas det ändå in i form av skatt att personalen skulle få en lön att "konsumera" för. Inte för att jag gillar ordet "konsumera" i samband med KULTUR, inte alls. KULTUR tycker jag är MOTSATSEN till KONSUMTION. Och inte för att jag vet hur mycket biblioteksarbetet i Sverige liknar det i Finland. Men jag tror inte på det "professionella" i att alltid bara tiga och jobba på. Det är faktiskt folket som är bibliotekspersonalens arbetsgivare. Egentligen.
   Se här, vad en artikel kan väcka till liv ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar