29 februari 2012

Skottdagsinskott

Märkligt, så många besök min blogg har haft på ett par dar, fast jag bara nämnt om en artikel, här och på Kostdoktorns sidor. Annars går det mesta sin gilla gång, i bloggen och utanför datorn. Det skulle finnas mycket att diskutera, men jag hinner lika lite med något engagerat och genomtänkt skrivande som andra tycks hinna med sitt läsande. Livet är jobb, jobb, jobb, och så allt möjligt praktiskt. En sak är säker: Jag kommer aldrig att hinna läsa Knausgård. Och varför skulle jag? Tjocka romaner tar för mycket tid. På jobbet har jag bläddrat i del ett eller två, en stund innan boken gått till nästa klient. Igår fick jag upp en sida om en hummer, hur bokens jag stack kniven i den, hur den var skapt, att den såg ut som ett konstverk. Varför alla dessa detaljer? Måste man klä alla tankar i ord? Nej, nu kastar jag småsten på eget fönster ... Kanske bär jag hem alla delarna ändå, sen när jag blivit pensionerad. En liten ynka kortprosabok var vad jag själv hade tänkt mig härnäst. Hälften är skriven (tror jag), men senast idag fick jag back på en bidragsansökan. Utan bidrag, ingen ledig tid. Det är bara bloggtexter man kan haspla ur sig när och hur som helst. Fingerövningar. Uppsjungningar. Och skottdagen missade jag. Det hinner komma nya innan jag fyllt 100. Något mera läsvärt, sa ni? Klicka på länkarna till höger! Jag har uppdaterat listan.

2 kommentarer:

  1. Hej! Sympatiserar mycket med ditt "jag kommer aldrig att läsa K. Och varför skulle jag?" Om man inte är litteraturvetarproffs eller motsvarande måste vilka tjocka eller mindre tjocka böcker man sätter sin tid på få bli frågan om ens högst personliga urval, som kanske inte alls sammanfaller med vad som för tillfället begeistrar många. - Lycka till med kortprosan! Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack, det är alltid roligt att få medhåll:) Jag har läst allt möjligt den senaste tiden: dikter, noveller, romaner, bilderböcker. Den egna kortprosan bidar sin tid (i den mån tiden finns kvar) men den 21.4 utkommer min 1:a bilderbok; d.v.s. texten är min (så gott som utan förlagsingrepp - se där också ett fenomen att diskutera, kolla t.ex. i Nya författarskolan av Göran Hägg!) och bilderna Klara Sarbans. Lycka till med dina egna projekt! Glad Påsk! B.

      Radera