24 april 2012

Vårsemester och musikväktare

Vad skönt med ett par dar av semester och med vår i luften - även om jag just nu inte vet om jag blivit lite förkyld eller om det är någonting vårligt jag blivit allergisk mot. När jag kom till Vasa i fredags var det snöslask, och det var inte bara lite blötsnö utan massor av vittvått som vällde ner från ovan. På lördagen stod jag rätt länge med våta skor och väntade på en buss, så jag tror nu mest på förkylnngen. Trots att jag bytte skor genast jag kom in på mässan.

Idag har jag i varje fall avslutat den aktiva delen av dagen med att lyssna på Musikväktarna och de förmedlade helt positiva och inte alls allergiframkallande vårkänslor, framför allt just idag. Jag har fortsatt vika de flesta av mina tisdagskvällar åt programmet, som jag måste medge att inte alls blivit sämre än förr. Olika redaktörer gör på lite olika sätt. So what?

Att alla inte ringer utan en del mejlar in sina önskemål kan jag inte klaga på för jag har mejlat själv. Jag pysslar ofta med annat samtidigt som jag lyssnar och är nog också för blyg att tala musik i telefon. Men det är alltså vårt - mejlarnas - eget fel om vi ibland får vänta med vår musik till följande gång.

Det enda jag möjligen skulle önska mig i tillägg till det nuvarande konceptet är ibland kanske aningen mer av direkt upplysning, informaton, om själva den musik som spelas. Fast idag kom det fram en hel del. Inte visste jag att Mikis Theodorakis skapat symfonier.

Det är mycket man inte vet, och det finns så oändligt mycket musik och oändligt mycket i musiken - ta nu bara det att samma komposition låter helt olika beroende på vilken inspelning man får höra! Jag lyssnar numera mest på program i Yle 1, men fortfarande byter jag till Vega på tisdagskvällarna. Även om jag faktiskt inte orkar lyssna aktivt längre nu när den sena tisdagskonserten pågår. Det blir lite mycket av det goda på en och samma kväll.

Tänk att vi har maj nästa tisdag - det hade jag inte insett om inte också det krupit fram mot slutet av programmet. NU är det väl ändå "slutsnöat" för säsongen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar