31 maj 2012

Sista maj vid Yle och en ovanlig dagbok

Sista maj och ingen student i år i den närmaste släkten, inte vad jag vet. Tur för mig som ska jobba kväll. Förresten firas väl studenterna inte ens den sista som alltid förut ...  Jag har sovit länge, är lite trött men tror att allt är bra i alla fall. Ifall det var någon som undrade. Jag har fått en radiolyssnardagbok att fylla i och undrar genast över en del av instruktionerna och informationen: Yle Radio 1 presenteras som "Finskspråkig kanal med talprogram och klassisk musik", YleX som "Finskspråkig populärkulturkanal" och  Yle Radio Suomi som "Finskspråkig regional och nyhetskanal" (på det där sättet slår man förresten inte ihop ord och uttryck). Yle X3M presenteras som "Musikbaserad talkanal" och Yle Vega som "Nyhets- och kulturkanal" som med viss nämnd indelning sänder regionalt. Jag ser det här som missvisande. Yle Radio 1 - om någon - är en nyhets- och kulturkanal och det är faktiskt inte bara klassisk musik som spelas där: jag hörde nyss på jazz och underhållningsmusik; men det är kvalitet på det som spelas. Och talas. Var annanstans får man höra på så välförberedda litterära intervjuer eller vetenskapliga program - för att nu nämna ett par exempel. Både Yle Vega och Yle X3M skulle jag däremot beteckna som populärkulturkanaler med nyheter och enstaka kulturella inslag. Dagboken är inte så alldeles lätt att fylla i, man ser ju inte på klockan hela tiden, och risken finns alltid att en undersökning påverkar dem som ska undersökas. Var det kanske inte alls en slump att jag idag kom att börja direkt med en finsk kanal? Jag kanske inte hade knäppt på radion alls när jag vaknade så sent, om inte dagboken hade funnits. I det exempel som visas på hur man fyller i tror jag att konstruktörerna själva har förväxlat ett par kanaler med varandra. Men själva förklaringen är nog helt begriplig. Säg mig det frågeformulär (eller liknande) som inte skulle innehålla sådant som man bara inte får att passa in på sitt eget "paradigm"! Jag ska ändå göra mitt bästa. I Yle Radio 1 kommer det förresten idag åtminstone ett inslag om en finlandssvensk. Tyckte jag de nämnde. Som vanligt är jag "mångdubbelexponerad": bloggar och tänker på den kommande arbetsdagen  och hör en radiointervju med Jouni Hokkanen om "lävistyskulttuuri" och funderar på om jag borde äta lunchen redan innan jag går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar