05 augusti 2012

Bröllop och möten i ladugårdar

När man inte skriver lever man: I förrgår befann jag mig på bröllop med efterföljande fest och igår på en släktträff. Än här i trakten och ute på sjön, än i andra ändan av mitt avlånga landskap. Ena dagen en gripande stund i en gammal träkyrka och middag med dans på en nyligen omvandlad ladugårdsvind, andra dagen studiebesök och föredrag bokstavligen inne i en ladugård samt lunch i ett församlingshem och slutligen en stund "på museum". Glada möten människor emellan två dagar efter varandra. Efteråt har man dock inget emot en ensam söndag. Om inte annat så för att i lugn och ro försöka minnas vem som hette vad. Och nu (i morgon, kanske) ska jag sätta igång med släktforskning. Jag läste redan en bok tidigare i somras. Som tur är har andra gjort "förarbetet" för länge sedan. Det intressanta är inte bara släktträden och siffrorna utan framför allt de människor som faktiskt har levat, och berättelser om dem, deras tider och platser. I den by vi besökte igår var tydligen de flesta på något sätt släkt både med varandra och med oss. Historia i skolan var bara årtal, kungar, och krig - riktig historia handlar om riktiga människor. Äkta berättelser ur verkligheten är guld värda, även om vissa detaljer får lov att justeras efterhand. Marken igår var densamma som mina förfäder på fädernet har trampat sedan 1200-talet eller så (sedan 1600-talet vet man med säkerhet att de gjort det). I skrivande stund tycker jag mig känna pustar av ladugårdslukt men det kanske bara är min luktnerv som "minns", kopplar samman gårdagens gårdagens lukt med barndomens dofter. Det är lite skillnad mellan 60 kor och 6. Mjölkningsmaskiner som den vi såg igår har i varje fall inte funnits förr. Kor som själva vet när de ska in i och ut ur maskinen. Kor som vet sin plats. Jag kom att tänka på mitt jobb ... Men alla man är släkt med har inte haft med djur och jordbruk att göra. Själv känner jag inte särskilt väl till min släkt på mödernet, trots att också den är kartlagd; det vore trevligt att åka på träffar också norrut och längre österut och - ja, vart ...? Detta med rötter är någonting ganska intressant som jag på sistone förstått att inte alls är allom förunnat att få reda på. De ger en känsla av vidare sammanhang. Ändå är det här och nu som gäller, förstås. Vilkas bröllop vi firar, vilka som lever och finns och som nyligen funnits, vilka vi möter, var vi själva lever och verkar - och hur. (Som ni hör på tonen har jag gener från bland annat en som var politiker och präst.)

Solen skiner. Hostan gör sig påmind ibland men jag mår bättre och har dagligen försökt få upp min kondition. Än är det sommar kvar. God söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar