08 oktober 2012

Oktobermåndag

Det är nånting med nya Blogger jag inte får grepp om, så nu har det visat sig att åtminstone en av mina senaste texter för vissa personer är svåra att komma in på. Lättast går det antagligen via Google och för dem som använder Firefox. Se siitä.

Har ni någon gång firat måndag morgon med att högläsa ur er egen barnbok för två barngrupper efter varandra? Det har jag:) Idag! Svartå bibliotek hade inbjudit mig.

Kvart över 9 läste jag "Arla och moster My" för en skolklass, en etta, och kvart över 10 för en dagisgrupp. Glada barn som var allt annat än sömniga: De frågade och svarade och kommenterade och berättade - och så slutade de båda med att sjunga! Hela tiden såg alla barnen på mig, så jag kände verkligen att det var mig de sjöng för. Och så fint! Vad de kan!

För mig själv var denna morgon ett nöje, nu får jag bara hoppas att glädjen var ömsesidig. Stort tack till Svartå bibliotek och till både barnen och deras tanter! (Ordet 'tant' är för min del ett positivt laddat ord. Jag är själv en tant, och detta har jag ingenting emot.)

På eftermiddagen hade jag så mycket energi att jag tog en promenad. Det har jag gjort både lördag och söndag också, men just idag kändes det alldeles extra angeläget. Jag har ledigt från min "egen" bibbla, eftersom jag jobbade i lördags. Och nästan hela dagen har varit regnfri idag.

Posten är det enda problemet, att Karis postkontor blev stängt, att ett s.k. postombud tog över. Det kunde ha varit bra men resurserna är tydligen små: antalet kassor är bara en, förr var det två, och kön har varit lång och/eller långsam var gång jag haft ärende dit - alltså till "K-butikens post".

Andra har vittnat om samma sak och jag råkade idag ge mig in i ett ganska högljutt (ursäkta!) samtal med en dam som också var i butiken. Vi var överens om att allt var bättre förr ... och att det inte är vår egen generation som gjort allting så invecklat ...

Men sedan skämdes jag, för visst är personalen där, i K-butikens post, hur vänlig som helst, och mycket väl tycks de dessutom ha lärt sig både taxor och system! Man har också lovat försöka få dit en våg som kunderna själva kan väga sina brev och paket på. Då slipper vi också här att köa såna gånger, då vi bara ska kolla att portot vi lagt på är det rätta.

Annars kan jag inte klaga: efter en jobbig sommar med besvikelser gällande bland annat bokdistribution och semester -  sistnämnda präglades helt av en långvarig, häftig hosta - har de senaste veckorna, och även några dagar i augusti, kommit att innehålla så mycket fint för min del, att det kompenserat för alltsammans. Ibland räcker det med en enstaka klar dag för att pigga upp en inför nästa regnperiod:)

Fast nu hoppas jag ändå på flera klara dagar, så länge naturen är grann och dagarna ännu inte riktigt så mörka att man börjar önska att man var en björn. (Jag har en vän som anser att det är meningen att också människan ska gå ner i varv när det blir mörkt, vila och ta igen sig för att orka jobba när det är ljust. Vännen har antagligen rätt. Känner jag på mig intuitivt ...)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar