20 oktober 2012

Positivt om bokutgivning

Vad härligt - igår dök det upp en ny tidning/katalog på biblioteket, med titeln "BOKSTAVLIGT på svenska i Finland" och där "17 förlag och bokutgivare presenterar sin utgiving 2012". Men det "stora förlaget" är inte med i den, det får vi ju ändå ständigt läsa om. Scriptum är med, vilket förstås särskilt gläder mig, för det är inte med på mässan i år men har gett ut flera böcker som nu får synlighet. (Med "mässan" brukar man visst avse bokmässan i Helsingfors; det gör i varje fall jag själv och mina bekanta.) Alla 17 räknar jag här inte upp; en del var gamla bekanta, som Vingpennan och PQR, men det fanns några med som jag inte kände till, till exempel Ankis tur och natur, och Olimex, för att nu nämna ett par. Än har jag inte hunnit läsa riktigt allt i denna skrift, på dagstidningspapper i tabloidformat och med snygg layout, men vad jag hittills fäst mig vid är, förutom ledaren/presentationen "På svenska i Finland", ett uppslag där Mary-Ann Bäcksbacka initierat och inspirerande återger en intervju med  författaren, förläggaren och entreprenören Carina Wolff-Brandt och presentar inte minst hennes senaste bok "Kalle Knaster, Miranda och sjörövarkaptenens hämnd". Festlig läsning igår var också ett utdrag ur en kommande roman av Agneta Ara. Initiativtagare till tidningen, eller annonsbilagan (som den tycks kallas, men biblioteket fick den inte med någon annan tiding), hade tagits av just Carina Wolff-Brandt tillsammans med Ben Johans från PQR, vilka noterat att "huvudfåran i bokfloden på svenska i Finland sker på sidan om det stora förlagets utgivning" och vill berätta om det stora antal människor i Svenskfinland och på Åland "som drivs av en passion till litteraturen och till det skrivna ordet". Ett "försök att genom samarbete synliggöra" några av dessa är vad det nu är fråga om. Enligt intervjun med Carina Wolff-Brandt efterlyser hon "en heltäckande finlandssvensk kulturbevakning" som visar  upp mångfalden i det utbud som finns: "Vi har inte råd att dra åt olika håll". Tänkvärda ord! Jag hoppas tidningen/annonsbilagan/katalogen ska få stor spridning och önskar den också en god fortsättning. Tack, mera sådant!


PS 22.10.12
Idag kom denna tidning som annonsbilaga till åtminstone Hufvudstadsbladet.

2 kommentarer:

  1. Bra att de mindre förlagen går samman, bokstav för bokstav, sida för sida: tillsammans blir det ett bibliotek!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja! Här på biblioteket finns det böcker från otaliga förlag. Tidningsbunten ligger också kvar, tyvärr - men folk har kanske fått ett exemplar hem med posten.

      Radera