11 november 2012

Farsdagskväll

Till Fars dag har jag köpt mig själv en blomma - att ha i en vas jag en gång fått av min far och med hans porträtt bredvid den. Det finns en blomsterhandel i huset bredvid. Så väldigt mycket längre än dit gick jag inte idag, fast det är varmt; det har varit mörkt hela dagen. Regnat har det också.

Mest har jag suttit i soffan och läst Bodil Jönssons "Tankekraft", bland annat. (Håller alltid på med flera böcker på en gång. Det sitter i från min skoltid, på 60-talet: många korta lektioner i flera olika ämnen varje dag, och hemläxor i nästan alla. Som tjänsteman på ett folkbibliotek har jag nytta av denna vana att ständigt slå om från ett till annat. Annars är den på gott och ont.)

När jag sovit en stund efter lunchen och kaffet slog det mig (med hänvisning till mitt förra inlägg) att jag också själv har skrivit några höstliga dikter och åtminstone en om just november:



Novemberinfiltration


Vaknat mitt i natten?
Somnar inte om
Vad gör grannen uppe –
månen, javisst
bara naggad i en kant
Visaren passerar
i hemlighet
halvåtta



Den är över 10 år gammal och ingår i boken Bara en grind som lutar mot skogen, utgiven 2009. Så för min del, om man tar hösten som metafor, har klockan hunnit gå rätt många streck förbi halvåtta. (Fast det där var ju på morgonen. Brukar sällan lägga mig före midnatt – utom ibland för en stund mitt på dagen.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar