05 december 2012

Mera om KYRKPRESSEN


"Det var om Kyrkpressen. Jag ondgjorde mig över att den inte
distribueras nästa år till församlingsmedlemmarna."


De raderna fick jag igår i ett mejl från en bekant (som i likhet med mig själv haft svårigheter med kommentarfunktionen här i bloggen). 

Jag ska precis gå till jobbet, för vi öppnar och stänger tidigare än vanligt idag, men medan jag åt frukost råkade jag höra diskussionerna i lokalradion om just Kyrkpressen. 

Konstigt att man kan känna sig nästan lite upprörd över en så liten sak - kan man tycka när man följer med nyhetsflödet i övrigt - men nog måste jag säga att de församlingar som drar in det som väl ändå måste anses som en medlemstidning för dem som hör till kyrkan och därmed betalar kyrkoskatt - ger en snål och negativ och därmed "okristlig" signal utåt. De tar en risk att mista medlemmar, eftersom människor ofta reagerar känslomässigt, och då uteblir effekten av denna "sparåtgärd".

För en del av oss som med åren har sekulariserats eller "agnostiserats" är Kyrkpressen något av ett sista lilla halmstrå av kontakt till kyrkan - och det tar nu alltså kyrkan själv och klipper av! Att vi inte går i kyrkan varje söndag är i sig inget bevis på att vi inte tänker och följer med.

Jag sparar också. Av lika stort nödtvång som församlingarna. Det gör många i dessa dagar. Så jag har inte råd att prenumerera på Kyrkpressen själv. Hoppas den i fortsättningen kommer till biblioteket! Gratis. Trots att biblioteket knappast är skrivet som församlingsmedlem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar