06 december 2012

Sjätte december

Tack igen för en kommentar som inte lär ha gått att mata in här men som kom per e-post i stället: "Jag tror liksom Du att församlingarnas sparÃ¥tgärder kommer att leda till deras undergÃ¥ng. Man bör satsa istället för att skära."

Men idag är det Självständighetsdag och åtminstone jag är inte upplagd för att sitta vid dator, så jag nöjer mig med en önskan till dem som förirrat sig hit:
Ha en fin självständighetsdag!

Själv sitter jag hemma (förutom en liten promenad då snöyran tog sig en paus) och hör på det ena programmet bättre än det andra i Yle 1, på antingen finska eller det som vi på bibliotekariehåll betraktar som "odefinierat språk" eller ljud från "icke-språkliga medier" (cd-skivor med instrumentalmusik, till exempel).

Ju äldre jag blir desto mera förstår jag av det lilla som tidigare generationer berättat  och desto mera skulle jag vilja veta - men nu är det för sent att fråga just dem som var med i kriget, eller som föddes ungefär just då vi fick vår självständighet, eller långt före det.

Min morfar var finsk (med svensk mamma), min farfar svensk. Jag känner mig som en del av både det svenska och det finska i Finland - men talar tyvärr ingen perfekt finska.

Se siitä.

I varje fall är det fint med program där nutid och dåtid jämte värderingar  diskuteras och där inte minst veteraner på olika sätt får komma till tals. Det är också mycket som har hänt sedan jag själv var barn på 50- och 60-talen. På gott och ont.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar