31 december 2012

Tomtefilosofi

Foto: BM Storgårds
Ibland hamnar julprydnaderna i brådskan lite hur som helst. Som på mitt köksbord, där en liten krubba och en något större tomte står och vakar över en jättestor julgris, som jag vunnit 2:a pris för i scouternas gristävling när jag var 8. Den är bränd i ugn och allt. Och så de här tomtarna, gjorda av min mormor som var född 1896 och väldigt uttrycksfulla på nära håll, som ockuperat en tom lykta och verkar filosofera över jordens gång. Eller om det är rymdens. Ett klot som balanserar på en ljusstake, sedan ljusen brunnit ner. Och hur har pengarna hamnat där bredvid? Hoppas i alla fall att de inte planerar sådana där tingel-tangel-jippo-bibliotek som det i eftermiddags var tal om i radion! Mina tomtar vill bara ha sådana bibblor där man i tystnad och ro får koncentrera sig på böcker, läsning och forskning - för var annanstans får man det nuförtiden? Ungdomsgårdar och andra platser att spela spel på kan man så gärna ha var som helst, men blanda inte ihop dem med bibliotek, tack. Vi är många som tycker så, vågar jag påstå. Och biblioteksarbetet är krävande nog utan så förfärligt mycket liv i luckan. Jag håller visserligen med Sunniva Drake (i radioprogrammet) om att vår utbildning är ganska fyrkantig. Men det beror nog inte på litteratur och läsning - det beror på datanördarna, de som har gjort att inte en boktitel kan eller får registreras utan femitelva koder, fält och indikatorer som dessutom byts ut och konverteras - med all världens fel som följd - flera gånger i året. Nå, det finns värre problem. Jag tyckte det var intressant att höra Mikael Böök i det här samma programmet. Det var stora världen! Fast han tycks också anse att bibliotek är till för det mesta. Själv närmar jag mig pensionsåldern och får sedan hoppeligen läsa i lugn och ro, med eller utan biblioteksbesök. Alltför många olästa böcker ligger färdigt hemma och väntar. Detta för att nu ha en åsikt på det gamla årets sista dag. I bakgrunden sjunger någon "Nattens drottning". Den som det kunde ta efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar