02 januari 2013

Mera om bibliotek

Apropå bibliotek (se Tomtefilosofi, nedan) läste jag idag en mycket bra artikel eller essä i Parnasso nr 5, 2012. Den var skriven av litteraturvetaren
Liisa Enwald och hette "Jäähyväiset kirjastolle" (ung. Farväl till biblioteket).

Jag tyckte mig ana sorg mellan raderna, sorg över alla de förlorade oaser till bibliotek där man i lugn och ro och under djup koncentraton har kunnat ta del av det stora som finns mellan pärmarna till verk som andra har skrivit, sorg över att biblioteken på något enstaka decennium har blivit ersatta av andra slags institutioner som tycks vara resultatet av en tvångsföreställning om påtvingad trivsel för trivselns egen skull och påtvingade upplevelser, som om sådana var föremål man samlade på - ja, de här orden är inte LE:s utan mina egna, min tolkning och mina slutsatser. Essän är på finska och håller självfallet en mycket högre nivå än en bloggtext. Gå till ett bibliotek som ännu har den, och läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar