09 juli 2013

Föga skojigt


Idag har jag varit och sett på datorer men ännu inte köpt någon - för mycket att välja mellan, finesser som antingen är för många eller saknas helt. Snart, snart, innan marknadsdjungeln vuxit så man inte kan välja alls ... Men en bok köpte jag idag, "Grand final i skojarbranschen" (Kerstin Ekman); det var innan jag köpt järnvägsbiljett. Biljetten kostade nämligen nästan "en pocketbok" mera än förut och när jag frågade varför fick jag veta att det var för att jag valt(!) att åka hem med ett populärt tåg eller på ett populärt klockslag. Jag åker tåg när jag har ett ärende att uträtta utanför min hemort och tillbaka när det är uträttat, inte när det råkar gå ett tåg på ett förmånligt klockslag! (De "populära" tågen är dessutom stökiga och ingenting som har mervärde. Idag var vissa tågturer dessutom indragna.) Så pass snorkig blev jag på grund av damen vid diskens förklaring att jag kontrade med en jämförelse: Hur vore det om butikerna tog mera betalt för ett kilo tomater klockan 12 än de gör klockan 17? Hon: Det är inte samma sak. Jag: Det är precis samma sak. Man köper en produkt - ett kilo tomater, en resa mellan två orter - då ska den ha ett pris som är lika för alla. Damen  önskade mig en trevlig resa. Jag sa tack. Var sitt litet leende kostade vi på oss. Det var gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar