08 september 2013

Septembersöndag i Karis










Det här får vara en liknande övning som den jag gjorde den 2 september ifjol. Hösten har hunnit ungefär lika lång som då, men i år är den ovanligt varmt. Jag åkte buss till Lojo i fredags och då slog det mig hur grönt det fortfarande var längs vägen.
    Egentligen hade jag tänkt skriva om alldeles andra saker idag, men vädret lockade mig ut och om söndagar ska man samla krafter och inte ägna sig åt "grå teori" (såsom i radion på förmiddagen - då var det ett program som genom att väcka protestlust störde min "mentalhygien"). Jag hade sovit länge efter att på natten ha lyssnat till The Last Night of the Proms och hade gärna också fortsatt i den här dagen i de stämningar som det programmet väckte.
    Jag hade visserligen trott att det skulle gå att se det också, i direktutsändning, inte bara höra. Nu vet jag faktiskt inte om det är datorn det är fel på eller mig. Någonting jag inte känner till och som ska laddas ner? Åtminstone tilltalades tv-publiken också utanför UK.
   Ljudet var det inget fel på, framför allt njöt jag för fullt av Joyce DiDonatos sång och den härliga stämning som rådde i Royal Albert Hall.
   Att skaffa dator är nog annars som att köpa en bil med bara ett hjul framtill och ett hjul baktill och ännu ingen ratt, men de kommer de kommer - om man beställer och betalar för var sak skilt för sig och först benar fram de väsentliga råden ur guider på fyrahundrafemitoelva sidor ...
  Till min glädje tror jag mig i alla fall nu ha lyckats med att både använda digikameran vars filer jag häromveckan lyckats deleta och dessutom få in några bilder här.
  Ett sista foto som visserligen misslyckades fick mig att bli så här "husfilosofisk":
  Hur mycket ont och gott i naturen åstadkommer människans egen skugga?
  Se och begrunda:





  Foto: BM Storgårds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar