30 september 2013

Vardagens små "bra saker"

Hinner inte, orkar inte - blogga ... Men hej, alla ni som går in här och läser ibland! Några bra saker mellan allt det stressiga och "utmanande" (som jag inte denna gång ids orda vidare om), trots att jag - och kanske också ni -  i år igen missat bokmässan i Göteborg:

1) En bok jag (här mellan verserna, på tåget och så) äntligen(!) kommit mig för med att läsa: "Colorado Avenue" av Lars Sund - vilken upplevelse! Tackar för tipset - jag blev påmind om den av en författare-bibliotekarie jag träffade i Sigtuna i augusti. Jag har redan börjat på fortsättningen: "Lanthandlerskans son". (Vem har egentligen sagt att man ska läsa böcker just då de kommer ut?)

2) Ett TV-programinslag alldeles nyss, i "Min morgon" i morse: det om åldrandet, och testet med kostymen Age Man som Henric Öhman iklätt sig - välgjort och tankeväckande, nu i morse!

3) Ja, vad var det nu igen ...? Nå, till exempel håller jag också nu på och läser en bok (jag varvar ofta med flera olika slags böcker under en och samma period) som jag tycker är mycket läsvärd, åtminstone för oss "äldre" - fast varför inte också för yngre, som ju anses vara så historielösa:
"Jag skulle så gärna vilja förföra dig - men jag orkar inte" av Margareta Strömstedt. Igår kväll lade jag märke till följande rader:

"Att vara älskad kan betyda att man får ett språk i gåva, ett språk så att man kan berätta vidare själv."

Själv tackar jag för både svenskan och finskan, även om svenskan är det språk jag bäst behärskar. Den fick jag hemifrån, finskan dels från lekkamraterna på gården och från min morfar som var en finskspråkig kompositör och översättare - men hans mor hade svenska som modersmål och han talade svenska med mig. Häromdagen var det för övrigt ytterligare någonting bra:

4) En liten flicka frågade så intresserad vilka språk vi som jobbar på bibblan talar mest, och då jag svarade att vi som nu är där har svenska som modersmål men har lärt oss finska och talar mycket finska alla dar, berättade hon glatt att hon nu har börjat lära sig svenska i skolan och att det går riktigt bra:-)

5) I fredags när jag varit på magnetröntgen och hos tandläkaren (där kom det, fast det var inte allt ...) i Helsingfors besökte jag på eftermiddagen - också det för första gången - Brages Pressarkiv. En positiv upplevelse! Vänligt och engagerat bemötande, och så satt jag där i två timmar och letade efter - ja, det ska jag heller inte avslöja men det var trevligt - och fann dessutom allt möjligt annat bland klippen i deras pärmar. Detta blir ett ställe att besöka när jag får mera tid.

Man varvar och man kompletterar, en del är tungt - då kompenserar man det med en och annan motvikt. Ha en bra vecka!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar