22 oktober 2013

Något av en betraktelse

Någon som undrar var jag hållit hus? Uppe i Lappland, i sol och blåst på mark med det skiraste snööverkast samt vid midnatt sjungandes kvintett under fullmåne och stjärnljus.

Igår kom jag hem med dagtåg (tredje och sista gången jag prövade på det), idag gäller åter vardag. För mig gäller också att hålla kvar lite av den upphöjda stämningen från i lördag-söndags:-)

Det var för övrigt mera snö mellan Uleåborg och Ylivieska än det hade varit längre norrut. Först efter Riihimäki verkade marken vara bar. Då var det mörkt.

På tåget läste jag Bengt Berg: Mellan Nordkap och Syrakusa. Jag hade läst den förut (utkommen 2011) men uppenbarligen missat några avsnitt. Betraktelser som inte drar ner utan lyfter upp - utan att verka uppstyltade! Också i höst har författaren utkommit med en bok jag ser fram emot att läsa.

God fortsättning på denna höstliga vecka! Hoppas den yngling kom fram i tid som igår på Böle station frågte mig om tågen till Kyrkslätt stannar i Karis. Säkert kom också han norrifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar