09 november 2013

Frågor och svar, om vad man har kvar ...

När man går i pension ska man inte ha alltför stora förväntningar, visst vet jag det. Åtminstone inte om man är skrockfull. Men vad sägs om svaren jag fick när jag för tre olika personer vid olika tillfällen berättade att jag nu har haft min näst sista lördag på jobb?

1) Då har du en svår omställning framför dig!
2) Det kommer att bli trevligt!
3) Då får du det tråkigt!

Lite senare påminde mig en väninna per sms: "Men vardagen fortsätter ju för mig i alla fall, med ups and downs ..." Varpå jag svarade: "Känslor har man väl ... Och lite vilse kan man väl flyga om man länge suttit i bur."

Alla de här var personer som redan nått (eller strax når) pensionsåldern själva.
Alla vet antagligen att jag skriver men möjligen inte att jag upplever det som svårt vid sidan av ett  oregelbundet, lågavlönat jobb; tiden blir då knepig att hushålla med.
Alla vet ändå knappast att jag varit arbetslös förut och därför redan lärt mig leva utan jobb. Dock: som något yngre.

INGEN vet på förhand hur det är att bli gammal, äldre, äldst ...!





 Foto: BM Storgårds



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar