11 november 2013

Hjälp Filippinerna!


Naturligtvis vill jag hjälpa. Det vill vi säkert alla. Men vi är alla olika och har olika möjligheter olika dagar - det kan faktiskt vara så ibland - och jag undrar varför i himlens namn man inte i Radio Vega kort och gott räknar upp telefonnumren till donationstelefonerna?!

Här följer den länk jag hittade:

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/11/hur-kan-du-hjalpa-offren-i-filippinerna

Och här är en av dem som kom fram när jag klickade mig vidare:

http://www.pelastakaalapset.fi/se/stod-vart-arbete/gava-per-telefon-och-textmeddela/

Varsågoda!

Redaktörerna talar och talar om behovet av hjälp, men fastän behovet nu är så brådskande ger de som alternativ att antingen gå ut och besöka Röda Korset och börja samla in pengar - eller så detta evinnerliga: "Det hittar du på webben!"

Och sistnämnda precis när de i nästa andetag uppmanar föräldrarna att stänga av tv:n/datorn för att inte barn ska se så mycket hemskt.

Men något donationstelefonnummer till Röda Korset hittade jag inte ens under ovannämnda länk!

Det är det allra mest praktiska för en stressad (som kanske dessutom inte är vid kassa fyra dar före lönedagen), så därför fick det den här gången bli Rädda Barnen (Pelastakaa Lapset) jag sände mitt sms: LAPSELLE ska det stå, och så numret: 16499.

Såvitt jag förstår syns bidraget direkt på nästa mobilräkning. Det är okej, åtminstone för mig.


Tillägg  15/11-13:
Det tycks vara samma sms-nummer till Röda Korset, men då skriver man i stället SPR som meddelande. Summan man då ger är 15 euro. Det här snappade jag upp från kvällens Tongåvan-program. (SPR står för Suomen Punainen Risti, och jag känner inte till hur det hela fungerar utanför Finland.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar