07 november 2013

Sömnproblem 2

Också Hufvudstadsbladet tog i förra veckan upp det här med sömnproblem. Jag hann inte reagera just då, och nu tycks min tidning ha "fått fötter", så den kommentaren får tills vidare vänta. Men just i natt har jag - utan några problem på jobbet eller så - råkat ha en sådan natt när man vaknar i vargtimmen. Måste ha vaknat vid 3-tiden, efter att ha somnat kanske strax före midnatt (jag är "kvällsmänniska"). Tidningen kom vid cirka halv fyra, så den här gången var det inte smällen i luckan som väckte mig, och då steg jag upp och gick till badrummet. Men då tände jag ju en lampa och piggnade till. Lade därför kuddarna till rätta och började läsa. Det var Katarina Mazettis nya bok, Berättelser för till- och frånskilda (Alfabeta, 2013), och den blir man i och för sig inte sömnig av, men man brukar ändå somna ganska hastigt då man halvligger i halvmörkret och försöker koncentrera sig. När jag ännu tjugo över fyra inte hade somnat tog jag en Rennie-tablett och började suga på den. Det hjälpte. Genast jag fått slut på den släckte jag lampan, och en liten stund senare lyckades jag somna. När jag skulle ha stigit upp och gått till jobbet, mellan 6 och 8, sov jag som en stock och hade verkligen svårt att stiga upp. Men uppe är jag och till jobbet går jag - gudskelov har jag flextid och kort väg att gå.

Avslutningsvis ett par tips när man om kvällarna går på alltför höga varv: Pröva med antingen a) kamomillte, eller b) magnesium i någon lämplig form. Själv tar jag numera Emgesan, som verkar magvänligare än Magnex som jag tog förut. (Bägge slagen av tabletter kan delas.) Såframt man inte är allergisk kan man näppeligen ta skada av någondera, vilket man däremot kan ta av sömntabletter.

Är det någon som har några andra goda tips att dela med sig av?

PS Ovannämnda blev skrivet i en så rasande fart att jag idag har sett mig tvungen att justera den, men bara lite grann. Det är fredag, jag är ledig och har sovit gott. I morgon är det lördagsjobb som gäller. För näst sista gången (åtminstone på bibliotek). /BMS 8.11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar