29 december 2013

Den hurtiga "nästan-pensionären"

"Du är duktig som hurtar" säger man till mig när jag berättar att jag varit ute och gått i minst en halvtimme sex gånger under fem dagar. Visst, jag har naturligtvis då först gått med håven, som man säger, men faktum är att jag inte varit duktig alls. Jag känner mig som en fågel som äntligen fått flyga ut ur en bur! Eller kanske mera som någonting manetaktigt som äntligen gett sig iväg och börjat simma i sitt rätta element, för det är faktiskt så att det gungar för mig lite grann. Jag tappar lätt balansen, vinglar till, särskilt i mörkret på ojämna trottoarer. Och kanske är nog tillvaron också i överförd mening en aning gungande och nästan svindlande just nu. De första nätterna av min "friherrinnetillvaro" tror jag att jag sov bara gott, men för ett par nätter sen drömde jag igen (det har hänt då och då sen jag var sjuk år 1994-96) att jag åkte tåg. Den här gången satt jag i en gammaldags kupé och bredvid mig hade en mörkhårig man ur mitt unga förflutna gått och satt sig, varvid det uppstod en något konstig situation redan därför att han utseendemässigt men inte beteenemässigt tycktes ha genomgått ett slags personlighetsförvandling. Mitt emot mig var det samtidigt någon som spände blicken i mig med en min som sa att "just vad man kunde tänka sig", men vem denna besserwisser var tror jag knappast jag visste ens i drömmen. Natten mot idag var det ingen tågdröm utan en dröm full obehagliga måsten som jag absolut skulle hinna få avklarade, uppklarade, rengjorda, reparerade och allt vad det var - innan jag skulle iväg till mitt jobb. Ännu medan jag sakta höll på att vakna låg jag och pusslade och räknade ut hur jag skulle få det hela att tidsmässigt gå ihop. Tills jag förvånat insåg att hej, är det här i själva verket en dröm - jag ska faktiskt aldrig mera gå på jobb, inte det gamla vanliga i alla fall. Till råga på allt var det natten till en söndag!

Hur det än förhåller sig med det mesta:
Säg den person, hurtig eller slö, som inte - i Södra Finland - nu går och drömmer om snö!



Foto: BM Storgårds,  2010


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar