10 december 2013

Självständighetsdagens konsert

Angående konserten på Självständighetsdagen som tycks nagelfaras - både kritiseras och berömmas - här och där, bland annat idag i Hbl:

Min indirekta poäng här senast var väl inte att konserten skulle ha varit dålig utan närmast att det ges minst lika bra och till och med mycket bättre konserter i detta land flera gånger i året - utan att presidentpar, lottor och veteraner samt högtidsklädda medborgare är närvarande.

När det gäller just fredagens konsert i Tammerforshuset är det intressant att höra människors uppfattning om högtidligheten och avsaknaden av humor. Där den ena tycker att sådant gravallvar utan tillstymmelse till humor är omöjlig någon annanstans än i Finland, tycker den andra att det väl var bra att man inte denna gång ägnade sig åt så kallad finsk humor: hellre då ingen humor alls.

Men jag måste säga att allvar utan minsta glimt i ögat mycket lätt faller platt till marken. Det går då lätt över gränsen till det patetiska och sentimentala. Inte kan jag nu som tv-tittare (eller datortittare) ändå säga att det var en dålig konsert. Fast lite speciell var den nog. Och det var visst det som på något sätt varit meningen.

I kväll kommer RSO:s galakonsert - den jag nämnde senast - att sändas i Radio Vega. (Fast den  fortfarande kan ses på Arenan.) Om inte annat, så hör på Finlandia då! Men hör nu faktiskt också på allt som kommer före: Magnus Lindbergs klarinettkonsert med Kari Kriikku, samt Sibelius och Madetoja.

Jutta Zilliacus nämner i sin insändare i dagens Hbl särskilt framförandet av Stormskärs-Maja som någonting som rörde henne till tårar, alltså i Tammerforshusets konsert. Själv tyckte jag mig höra att man inte alltid höll tonen i slutet av varje strof. För egen del rördes jag mest av Soile Isokoskis sång - trots att orkestern nog lät lite grann åt dansorkesterhållet.

Vad det finlandssvenska beträffar har jag bara en riktigt bestämd åsikt: att Vårt land och Finlandiahymnen alltid ska sjungas på båda språken! (Om inte i sin helhet så minst den första versen.) Åtminstone när de sjungs i vårt land. Åtminstone när de sjungs på Självständighetsdagen.

Vi är ett folk - fastän med två språk. Och det var inte modersmålet som avgjorde vilka som kämpade i våra krig.



Spring Dream Apollo, Dendrobium Starclass
Foto: BM Storgårds



PS Är det någon som har erfarenhet av att ta hand om en sådan här orkidé? Hur ofta ska den vattnas? Ska man spraya jorden lite varje dag eller vattna ordentligt men sällan? Hur vet man i så fall när det  är dags? De råd jag hittills fått är något motstridiga.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar