13 januari 2014

Var och en på sitt sätt

 Hurra för det här! Ja, inte för bilderna, som dessutom blev tagna lite sent under dagens promenad, men för det klara vädret och för luften som kändes syrerik och frisk. Kylan kändes inte ens kall, åtminstone inte idag.

Innan jag gav mig iväg stack jag mig in hos Luckan och bläddrade i lördagens VN. I en intervju med läkaren Erik Hagman, 75, sägs det att han - till skillnad från oss som ser fram emot vår pensionering - hela tiden velat och vill arbeta.



Jag snackade lite om det där med en bekant jag stötte på, och vi var överens:
Alla som är friska är aktiva på något sätt. Inte minst efter sin pensionering.

Att vänta på sin pension som på solens uppgång betyder säkert sällan att man tänkt bli passiv. De flesta med vanliga brödjobb hoppas tvärtom på att - så länge de ännu har krafter kvar - få ägna sig åt sysslor de själva har valt och åt kontakter de inte hunnit med. Om någons yrke redan känns som livets mening: Väl bekomme!

På tal om läkare sa Gro Harlem Brundtland hos Skavlan i tv i fredags att man i Norge beslutat frånta dem deras legitimation när de fyller 75. Hon skulle efter april i år inte ens få skriva ut recept åt sig själv.

Nu borde jag nog avrunda med något trevligare, men det tänker jag inte göra, för då ödar jag alltför mycket av min egen nyvunna lediga tid på att blogga. Men till Erik Hagman: Gratulerar! Jag har läst din bok "Att färdas hoppfullt. Läkare i fyra världsdelar" och funnit den högst intessant.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar