02 maj 2014

Lättlästa förklaringar efterlyses

Är det någon som kan förklara hur man ska  göra för att inte vissa av ens egna sidvisningar, alltså när man klickat på "Visa blogg" ska räknas med i statistiken? Jag har sett på nätet att andra har samma bekymmer.

Det finns en ruta där man kan välja att klicka på antingen "Spåra mina egna sidvisningar" eller "Spåra inte mina egna sidvisningar". Så långt är allting enkelt. Men fastän men klickar på det senare alternativet händer det ändå, att en del av ens egna sidvisningar ger en ökning i besöksstatistiken.

Ovanför de här två alternativen står det: "Du kan ange att dina egna sidvisningar inte ska inkluderas i statistiken i Blogger. I så fall måste en blockeringscookie läggas till webbläsaren."

Jag har Firefox som webbläsare och kan ingenstans hitta något som heter blockeringscookie eller ens någonting ditåt ... och än mindre någon instruktion (helst på svenska) som säger hur jag i så fall "lägger till" den. Vet någon av mina läsare hur man gör?

Det här problemet har varit borta emellan, så alltför många egna bloggbesök räknar jag ännu inte med att ingår i siffran här invid, men på sista tiden har det ofta hänt att jag automatiskt kommit in på "Visa blogg" när jag loggat ut, och då har detta genast gett utslag i statistiken, eller så har jag av någon anledning behövt gå in och titta hur helheten blev och då har det åter igen lagts till ett "statistiskt besök".

Usch - nu blev det här alldeles för långt, men det må så vara. Rätt åt mig som just varit nära att gnälla över alla kilometerlånga förklaringsdjungler man får till nästan allting på nätet nuförtiden, senast idag när jag försökte bekanta mig med en "prylauktionssida". Den fick vara för mig.

LL-texter på webben efterlyses!! Också bakom länkarna man klickar på! På alla språk och i alla sammanhang och alls inte enbart för så kallade lässvaga i största allmänhet, utan för alla oss som vill kunna använda oss av den väsentligaste mjukvaran utan att behöva öda tid på att bry oss om all världens invecklade finesser.

Inom min bransch fordrade vi inte att kunderna och besökarna skulle behärska vårt interna fackspråk. Inom IT-branschen verkar man ha en motsatt syn.


2 kommentarer:

  1. Hej har du löst problemet?
    Jag har själv samma problem och om du har löst det kanske du kan berätta hur man gör.
    Tacksam för hjälp/ A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej, tyvärr har jag inte fått det löst. /B

      Radera