01 juni 2014

Första sommardagen

Ja, nu är det sommar i vilket fall som helst:-)

Den här tog jag i förrgår som bild till en text, eller om det var tanken på en text som fick mig att ta bilden; det var hur som helst under kvällspromenaden i Karis:



Men texten är inte färdig fast jag skrivit ner den och filat lite på den, så den får bli till en annan gång och kanske till ett annat sammanhang än bloggens.


Smultron som växer vid vägkanten kan man inte äta men smultronblommor kan man ta bilder och få sommarkänslor av. Kultur är också hälsa, säger en del, och fotografering är en form av kultur - inte minst numera när det rentav ordnas utställningar av foton folk har tagit med sina mobiltelefoner (åtminstone i Skövde, har jag sett på Sveriges Radios sidor).                                               

 Idag är det söndag och jag har tillsammans med en yngre släkting besökt den stora, mångsidiga och otroligt imponerande utställningen av Tove Janssons konst på Ateneum i Helsingfors. Där skulle man kunna tillbringa dagar, åtminstone en heldag, så den ska jag gå på en gång till!

På vägen hem ägnade jag mig åt boken "Även en ihålig nöt vill bli knäckt". Den är skriven av högaktuella Barbro Lindgren och för vuxna läsare. Hennes böcker med korta prosatexter tröttnar jag heller inte på. Också goda böcker kan man ta da capo. Det här är en sån bok.


Nu tror ni väl att detta är paradisets port?


Kanske det, åtminstone sommarparadisets. Den finns i Karis mellan hängbron och Antkärrgården!

Bakom den kan det se ut så här:



 Glad sommar!


Foto: BM Storgårds



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar