26 augusti 2014

Häromdagen läste jag ... II

Nu regnar det åtminstone här sen igår. Sommarregn. Människor talar om höst men det är det inte än.





Jag har börjat lägga mig tidigt om kvällarna och stiga upp i ottan. Idag har jag läst hela Eva-Stina Byggmästars nya bok Barrskogens barn (med en så vacker pärmbild, av Lars Lerin).

Den förbryllar mig. Undrar hur hon har menat. Kanske är det det mångfacetterade och gåtfulla med hela avsikten som är själva bokens idé ...

Den förmedlar en stämning och utgör på så sätt en vacker helhet. Den gör det med hjälp av alldeles vanligt banalt (österbottniskt färgat) vardagssprat, med rader som låter som tagna ur inredninstidningar och säkert också med sådant som just jag inte känner igen.

Jag förstår att dikterna handlar om inte bara skogen utan också ordskogen ("ordskogens lille trädkramare" blir rentav omnämnd), om böcker och läsning, om synen på litteratur - är det kanske litteraturvetarna, dagens obotliga kategorisatörer (mitt ord, inte Byggmästars) som delar in tallarna i Pinus det enda och Pinus det andra?

Ska samlingen läsas som ironi? Handlar den om vår tid, om en viss generation? När författaren skriver "men oj, oj, oj - / det är ju fullt av / linneor överallt!" - menar hon då att linneor ska få finnas, eller utgör de en bild av någonting (till exempel "små poeter") som det finns för många av, som alla ser likadana ut? (Fastän det gör vi ju inte.)

Leker med språket gör hon som alltid, nästan lite för lekfullt, kanske. Om hon inte vore så känd  skulle hon få på tafsen av förlagets lektörer för sina utropstecken. Man skulle då inte tro att de är där med avsikt. Och det vore ju synd!

Vad det där nu blev långt och omständligt. Igår såg jag en film: Frida. Film och bio var aldrig för mig som för andra när jag var yngre: jag hade kronisk huvudvärk och led av extrem överkänslighet för ljus, vilket gjorde värken ändå värre. Men det är allt borta nu, så jag har tänkt att jag väl skulle kunna se en dvd i veckan eller så. Någon film som någon vill rekommendera?






Foto: BM Storgårds





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar