09 oktober 2014

Teater, konst och radioprogram


Det har varit mycket "hit & dit" de senaste veckorna. Bland annat har jag varit hela tre gånger på teater. Mitt i hösten uppträdde plötsligt Birgitta Ulfsson här, på Tryckeriteatern i Karis - i samma kvarter där jag bor. Med en föreställning om Tove Jansson, Den avslöjande tröstaren - och vilken föreställning! Med sig hade hon dessutom en utmärkt pianist, Lowe Pettersson. Salen var fullsatt, stämningen härlig - fattades bara annat - och det blev stående applåder.

Bara en vecka senare, på samma scen, gästspelade Åbo Svenska Teater, och jag hade "kultursedlar" kvar från mitt jobb (sådana borde allmänt delas ut just åt pensionärer!). Pjäsen hette Paddling för nybörjare och var en i mitt tycke sevärd tragikomisk, eller hellre "komitragisk", fars. Inga gapskratt blev det, men man satt och log och skrockade till då och då. Allvaret stack upp sin nuna, och den komiska linan (om man kan säga så) var lite slak emellanåt. Men kanske det var meningen också: handlingen var nämligen förlagd till vår egen märkliga tid.

I tisdags var det dags för en finsk pjäs på Teatteri Avoimet Ovet i Helsingfors, som jag och några till redan länge planerat att vi skulle åka och se. Teatteri Lab Art med Lena Labart, som också hon hade med sig en skicklig pianist samt en dito medspelare - Johan Ekblad respektive Jarkko Lehmus - gav en stark och finstämd föreställning Astu sinä virtaani - elämänviisautta, huumoria ja rakkautta! Den var baserad på Eeva Kilpi: Kuolinsiivous - denna av levnadsvisdom fyllda bok (som också jag hade läst när den utkom 2012). Författarens lågmälda humor glimtade tydligt fram. Ändå blev skratten få - publiken föreföll i stället ganska allvarligt, djupt, koncentrerad. Ett gott betyg det med!

Här i Karis har det förresten också pågått en mycket sevärd konstutställning Evigheten är nu - Ikuisuus on nyt! i Fokus-huset: Aila Biström, i mitt tycke bättre än någonsin, har skapat inte endast vackra och samtidigt talande och skickligt gjorda tavlor (samt även ett par mycket lyckade skulpturer), utan också en tilltalande helhet. Tyvärr är sista chansen att se den idag och i morgon:

http://vastnyland.evenemax.fi/SE/Evenemang/Tapahtumantiedot/tabid/165/EvId/413890/language/sv-SE/Default.aspx

Medan tvättmaskin och diskmaskin härhemma hos mig har tävlat om vilkendera som har den högsta bullernivån har jag med ett öra lyssnat på Yle 1 och följande program, som jag skulle önska att alla ville ta del av, åtminstone våra politiker och alla som inte själva är ensamstående:

http://areena.yle.fi/radio/2358143

Mikä maksaa? Yksinelävien talous heter programmet. Där sägs det mycket som är klokt - en del nytt och forskningsbaserat och inte alls enbart om ekonomi! - men också en del något mindre klokt. Lyssna själva - och tänk! Dessutom kom det fram att det finns en förening: Suomen yksinelävät r.y. - Ensamboende i Finland r.f.

Nu tystnade maskinerna - dags att gå till Luckan för att se vad som händer härnäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar