14 oktober 2014

Vitaminpiller?

Någonting förhoppningsvis lite uppiggande, tänkte jag i morse, när "dagen är grå som en urvriden disktrasa" (för att citera en vän) och mejlade denna bild till en annan jag känner. "Den utstrålar positiv energi" fick jag som svar. Sådana ord gav också mig energi, så nu försöker jag dela med mig:





Bild: © BM Storgårds, 1977


Bilden är från oktober 1977 då jag var ung och trodde framtiden kraschat (vilket den delvis hade - men inte helt!) och muntrade upp mig genom att i hemlighet experimentera med täckfärg och fingeravtryck.
     När jag ett kvartssekel senare skrev Skörda höstlöv (boken och dess titeldikt) letade jag fram teckningen, som instucken i en pärm för psykofarmakareklam (jag hade varit fackbibliotekarie på Ekåsens sjukhus) överlevt fyra flyttningar.
     Som kraftigt förminskad dög den som grund för en pärmillustration - av förlaget layoutad till något mycket bättre än teckningen i sig.
     Idén med fingeravtryck, i den mån en sådan från början fanns ("... göra / sin bild ...", s. 70), kommer dock inte fram ens på originalet; för det behövs förstoringsglas eller dator:





Medan jag skrivit detta har himlen börjat klarna utanför!



2 kommentarer:

  1. Det är nånting med höstfärger som vi behöver, nu medan de finns i naturen men också sen när löven faller så vi vill jag se på bilder av det djupröda, rostfärgade, oranga, gulgröna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker det. Nu är höstfärgerna borta och man får försöka med blommor och ljus. Jag fick för två veckor sen en amaryllis i knopp. Nu har den slagit ut, i fyra röda blommor!

      Radera