19 november 2014

"Dikter genom 40 år"

Hej i november ...!
Det är så mycket på G nu, och bra är ju det för innan man vet ordet av är november förbi och december - och så blir dagarna längre igen:-)
     Teaterkvällar, konserter, författaraftnar på biblioteket, seminarium på VNF - you name it. Och så försöker man hinna både läsa, skriva och någon gång ha lite kaffegäster, men för bloggande finns det inte tid.
     Om jag hade varit i Stockholm idag så hade jag dessutom gått hit:

http://abfstockholm.se/event/2014/11/bengt-berg-dikter-genom-40-ar/

     Den bok som där presenteras är en tungt vägande sådan, framför allt till innehållet. Och visserligen även så att man kanske inte ska läsa den så sent att man somnar med den på magen - men fastän den går lös på 616 sidor väger den knappt ens 1 kg, och ingen människa kan väl ändå somna ifrån Bengt Bergs dikter!
     Däremot nog värmas och lugnas av dem - ibland också väckas och inspireras.

Om jag någon gång blir tvungen att åka till och stanna på en öde ö ska jag åtminstone se till att få den boken med mig i båten!

Man kan bo i glesbygd men ändå röra sig över hela världen - kroppsligen eller själsligen. Eller både ock - såsom poeten Bengt Berg. I början av boken, som är en summering av fyra decenniers produktion, ingår dessutom en del nyare och även äldre dikter som inte funnits med i tidigare samlingar. Titlen är alltså: Dikter genom 40 år.

*

Här i Karis har det för övrigt också  nu på hösten utkommit en diktsamling, en "liten men naggande god", nämligen Torsten Bergman:  Aldrig sig lik. Skickligt att med hembyden och lokalsamhället som jordmån och grund få till stånd en så läsvärd och allmängiltig poesi. Den boken ryms i fickan - men ger en också mycket att både njuta av och reflektera kring.

* *

Jag vet inte vad de "debattörer" menar som säger sig tvivla på lyrikens livskraftighet. Inte heller tror jag dem som säger att mänskor läser mindre än förr. Det är en fras. Jag vet inte vem som har nytta av den. Människor finns i miljarder. En del läser mer, andra mindre. Lever och låter leva. Skriver och låter skriva. Läser. Samtalar. Tänker. Umgås.
    Men alla ska ha chansen, naturligtvis! Att kunna läsa, att få ta del av prosa och dikt, berättelser, fakta, konst och musik -

* * *

God afton - tänkte jag säga; men det är inte ens kväll, bara mörkt. Därför, som vi alla egentligen vet:

"I mörker har man privilegiet att själv vara den som tänder ljuset."   
                                                                                                (Ur mitt kåseri Män, mänsklighet, miljö och mörker, Bbl 1997.)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar