01 februari 2015

Bokcirkelsöndag

Karis Antikvariat har börjat med en bokcirkel om söndagarna klockan 14 - verkligen ett lovvärt initiativ! Själv var jag för första gången med där idag; vi var fyra som satt vid ett runt bord med kaffekopp och bulle och talade om böcker och samhälle med utgångspunkt i några nobelpristagare och deras verk. Fiffig idé, tycker jag: att utgå från ett sådant huvudtema men efter en viss inledning tillåta en utvidgad diskussion allteftersom associationer dyker upp, exempelvis till vår tid och till andra författarskap. Man behöver ingenting ha läst på förhand, bara droppa in och vara intresserad! Efteråt går man därifrån med en lapp i fickan på verk man absolut vill låna och läsa - eller läsa om, för det var så längesen ...

Själv ska jag - snart, mycket snart - läsa Hamsun och Quasimodo på nytt, dessutom låna Grass' Blecktrumman, som jag aldrig läst, och så äntligen läsa Saramago. (Vilken titel var det nu igen jag ifjol redan köpte på loppis ...) Hamsun diskuterades för övrigt också i "Lukupiiri" på Yle 1 ganska nyligen, så det programmet finns säkert kvar på Arenan.

Bokcirklar kan förstås vara av många olika slag. På 1980-talet var jag med i en där alla läste olika böcker. Vid träffarna berättade vi för varandra om de böcker vi läst, varefter vi lånade böckerna av varandra. Samma bok kunde då komma upp till diskussion flera gånger, men såvitt jag minns hade vi dessutom läst ytterligare någon sen senast. En gång gick vi i stället på teater (och såg naturligtvis alla samma föreställning).

Vissa bokcirklar har som princip att alla inför mötet ska ha läst samma verk. Det är ofta opraktiskt, eftersom det gäller att få tag på tillräckligt många exemplar och i god tid. För en del av oss kanske det dessutom smakar tvång. Det viktiga är att man samtalar, gärna också att man efteråt är lite mera glad och inspirerad, gärna också klokare, än man varit innan. Det finns ingen bok som passar alla lika bra, men det finns många böcker som skulle passa flera än de gör - om bara många kände till att de fanns.

Slut för idag. Nu ska det skrivas - höll jag på att säga - men klockan är redan över nio. Det får bli läsning i stället, av någonting ur högen på nattygsbordet.

2 kommentarer:

  1. Det låter mycket trevligt – och är säkert givande – med denna samling runt böckerna, kaffekoppen ej att förglömma! Jag tror att läsecirklar och social samvaro runt läsandet är ett gott tecken i en ibland mörk tid: vårt behov av att dela på något som är både gemensamt – och personligt upplevt!

    SvaraRadera
  2. Tack, ja det tror jag också! Hoppas det kommer flera deltagare nästa gång.

    SvaraRadera