14 februari 2015

Hjärtlig Vändag!

Glad Vändag! Jag ger mig. Vid det här laget har begreppet slagit igenom, åtminstone i Finland. Till och med språkvårdarna godkänner det. Få se när det sprider sig internationellt. Inte mig emot. Även om Alla Hjärtans Dag visst skulle kunna påminna oss om också annan hjärtlighet ä den romantiska.

Förra veckan var jag i Pargas, firade födelsedagar (Runebergs och min) hos och med mina vänner-kusiner, njöt av soligt väder - det som är så sällsynt att varje blåhimmelsdag är en gåva. (Ännu mera än alla andra dagar.)

Härhemma har det åter funnits massor att göra. Och gäster har stuckit sig in. Jag som älskar tulpaner har fått en stor bukett!

Mellan verserna försöker jag skriva, trots att det flow jag för två veckor sen var inne i är föbi. Jag vet inte vart jag ska ta vägen, känns det som. Men med det ökande dagsljuset ökar också mina promenader; det brukar hjälpa när när hjärnan går trögt.



                                                                                                                                                                  Foto: BM Storgårds


PS Varför är 'flow' oböjligt, enligt SAOL? Jag har böjt det som svenskans 'flöde', även om lånordet kanske har en vidare betydelse.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar