17 februari 2015

Nu, då och på lördag

"Tack för din trevliga blogg med åsikter och vackra bilder också." En sådan rad fick jag för en stund sen i ett mejl. Tackar för tacken - men jag har jag väl inte skrivit på länge! Om man undantar de några raderna på Vändagen, förstås. Först var jag i Pargas och sen har det funnits mycket praktiskt att sköta. I söndags deltog jag för tredje gången i Bokcirkeln på Karis Antikvariat. Önskar det kom några flera deltagare - samtalen har hittills varit intressanta och gällt såväl bokliga och litterära som också samhälleliga och andra reflexioner. Plötsligt upptäckte jag min mormors gamla böcker som mest har kommit att stå som prydnader i en av mina många bokhyllor - de går naturligtivis att läsa! Där finns nobelpristagare som bara samlar damm.

Inte heller nu blir det mycket av vare sig bloggande eller mejlskrivande. (Skrivande i och för sig har jag nog sysslat med - det tar tid att få ihop till en bok av ett slag man inte förut försökt sig på, och dessutom har jag ett annat "projekt" på gång som inte gäller mina egna texter. (Snälla språkvårdare, ge oss ett alternativ till 'projekt'! Allt kallas så nuförtiden, det börjar bli tjatigt och hjärnan blir lat.)

Först ska jag ut på stan, sen ska jag sätta mig (i läsfåtöljen jag förra året fick i pensionsgåva!) och läsa Karisförfattaren och hembygdsforskaren Torsten Bergmans nya diktsamling. Även om jag läst den i höstas när den utkom vill jag redan nu läsa om den, för i en samling dikter kan man för varje ny läsning hitta nånting man aldrig upptäckt förut (det kan också gälla ens egna dikter) - och så har jag äran att framträda tillsammans med honom nu på lördag! Det ska ske på på Karis Antikvariat klockan två, och jag försöker nu komma på hur jag bäst ska förbereda mig. Mycket beror på hur många som kommer, men talar om böcker och skrivande gör vi, läser förmodligen också några dikter.

Detta är kanske
inte ett djupare liv
 men ett klarare azur.
Foto: BM Storgårds, Esbo 21.4.2014

Dikt: Skörda höstlöv, 2004


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar