07 april 2015

"Ers myndighet behagar skämta?"

Hufvudstadsbladet har nyss på nätet publicerat årets bästa aprilskämt - men varför först idag; det är ju den 1 april dessa påhitt brukar komma? 

Det stod där att myndigheter varnar för blöjor och barnskrik! Den "skitiga blöjan" berättar de att enligt en arbetsplatshälsovårdare utgör "'biologisk exponering' och därmed en hälsorisk" för den som anställs som hemhjälp.

Läser man vidare börjar man emellertid - tyvärr -  tvivla på att det hela alls är något skämt. Notisen bygger nämligen i sin tur på en kolumn som ska ha ingått i dagens Helsingin Sanomat och som berättar om något som verkligen har skett.

Varningen i fråga ska ha gått på hela 15 sidor där det förutom för kissblöjor, barnskrik och smutsiga barnstjärtar varnats för de tvättmedel som finns i ett hem, eftersom dessa anses utgöra "kemisk belastning" och för "krävande situationer i umgänget med barn och föräldrar" eftersom sådana kan
utgöra "psykisk stress" för den anställda.

Nu kan jag inte återge allt, det vore att stjäla uppmärksamheten från själva tidningarna (så många härifrån mitt hemland som nu alls läser den här bloggen, hmm ...), så jag uppmanar folk att i stället skaffa fram och begrunda dagens tidningar. Här följer länken till Hbl:
http://hbl.fi/nyheter/2015-04-07/748031/myndigheter-varnar-blojor-och-barnskrik

Såsom jag förstår artikeln eller notisen borde en stackars hemhjälp enligt myndigheterna förutom sina normala arbetsuppgifter, de som hör till yrket, hålla på och anteckna alla de minste "risker" som hon eller han stöter på och dessutom "med hälsovårdes egna termer", alltså på byråkraternas eget språk.

Det låter nästan som när man försöker deklarera numera - för att begripa sig på terminologin borde man visst vara minst kandidat från hanken ... (I alla fall ska man absolut inte ha studerat svensk språkvård.)

Och på tal om just "hälsovården" kan jag inte låta bli att minnas: för några år sen (ganska många nu redan), när jag var allvarligt sjuk, förstod varken kanslipersonal eller försäkringsläkare uppenbarligen alls vanlig svenska eller ens vanligt läkarspråk - för trots 3 läkares och 1 tandläkares utförliga och välformulerade intyg där min arbetsoförmåga i klartext förklarats och bekräftats, fick jag då som svar att det enligt myndigheterna inte framgick (sic!) någonting sådant av dessa dokument.

Jag överlevde trots allt den gången, och blev ett år senare arbetsförmögen igen, men det här byråkratiska och kategorisernde sättet att relatera till verkligheten tycks sitta i hos många i vårt samhälle också nu.

Skrivbordskunskap som pluggats utantill och blivit till "papegojfraser" utan att de studerande verkligen haft tid och möjlighet att relatera den till en levande biologisk verklighet kan tydligen ställa till det för både en och annan. I alla fall gissar jag att det både nu och då kan ha varit fråga om någonting sådant ...

1 kommentar:

  1. PS Idag har jag läst om detta i Husis. Texten är längre i tidningen än på nätet och är skriven av Staffan Bruun. I slutet står - tydligen som citat/referat av vad "myndighetspersonen" sagt - om arbetsgivarens ansvar ifall t.ex. den anställda hemhjälpen går ut på stan i ärenden som hör till jobbet och får hälsoproblem såsom astma av sand (eller vad det nu var) som flyger omkring. Till detta resonemang måste jag säga att jag inte borde ha vistats på s.g.s. en enda av mina många arbetsplatser i detta liv, så mycket luft- och ljudföroreningar som där har funnits: smuts och damm från heltäckninsmattor, fågelkacka i ventilerna och jag vet inte vad ... (den tiden jag var som aktivast röktes det dessutom tobak på vartenda kansli.) Är det lag på att arbetsgivarna inte får utsätta anställda för hälsoproblem så borde den rimligtvis gälla alla - inte bara enstaka som råkar anställas av enskilda företagare. Men det är ju omöjligt, utom i alldeles uppenbara och extrema fall. Människor är inga robotar och deras omgivning sällan eller aldrig steril.
    Tja, varför bloggar jag egentligen om detta - det är förstås uppenbart för vem som helst att hela artikeln utgör en parodi!?

    SvaraRadera