03 juni 2015

Häromdagen läste jag ... IV

Det är många böcker av olika slag jag läser utan att det blir av att kommentera dem i bloggen, men detta är heller ingen egentlig bokblogg. Då och då vill jag ändå ge mina läsare ett och annat tips.

En viktig och starkt berörande bok jag läste någon gång på vårvintern och som jag även då skrev en kort recension av på Bokrecension.se är Susanne Mertz Från inbillningssjuk till dödssjuk. Om den svenska sjukvårdens haveri. Nisus, 2014.

Idag när jag i Hufvudstadsbladet läste om den finlandssvenska skådespelaren Peik Stenberg och hans eventuellt fästingburna sjukdom, vars borreliosdiagnos läkare är oeniga om, kom jag åter att tänka på den här boken och beslöt att genast tipsa om den. Författaren, vars bok kommit ut postumt, hade visserligen flera andra sjukdomar än just fästingburna, men hon hade några sådana också - och en del av denna hennes självbiografiska men med stor medicinsk kunskap (hon var bl.a. magister i klinisk medicin) gjorda sjukdomsberättelse handlar om just dem och om långdansen kring deras diagnostisering.

Jag undrar verkligen varför man i finländska medier alltid bara talar om borrelios och TBE när man ute i Europa av allt att döma känner till långt flera sjukdomar som kan vara fästingburna, såsom t.ex. fästingfeber och babesios.

Den som vill läsa en välskriven bok om hur det kan gå till när man söker hjälp för symtom som har mindre vanliga orsaker än dem som läkarna i första hand tenterat och läst om har stor nytta av att läsa denna bok. Det har nog egentligen vem som helst som har med vård att göra: politiker, läkare, vårdpersonal, samt patienter och deras anhöriga.

Jag har för länge sedan lämnat tillbaka boken till biblioteket (den finns på Ekenäs bibliotek) och ställer inte upp med någon mera ingående recension här och nu, men det förvånar mig mycket att boken inte verkar ha väckt någon debatt i Sverige där den kom ut.

Om nu Maciej Zarembas: Patientens pris (som jag bloggade om den 26.5 2014) väckt så mycket diskussioner i offentligheten som jag förstått att den gjorde - varför har inte den här boken gjort det? Den är ett utomordentligt komplement och ger s.a.s. kött på benen åt det teoretiska tänket.

Förutom min egen minirecension som ni finner här:

http://www.bokrecension.se/9197458449

tycker jag ni - framför allt! - skulle ta er en titt på bokens och förlagets egen webbplats, här:

http://www.nisus.se/merz/

Om ni dessutom just nu finner detta med fästingar och borrelios och även annat dessa smådjur kan ställa till med aktuellt, tycker jag ni till att börja med skulle läsa följande provkapitel, som det också finns en länk till på ovannämnda webbplats:

http://www.nisus.se/merz/provkapitel/merz_borrelios.pdf

Lycka till! Och återkom gärna med kommentarer - men först sedan ni har läst:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar