16 september 2015

Indragna tågturer till Västra Nyland

Satte undantagsvis ut mitt namn i en Yle-kommentar. Nittionio av hundra använder signatur, men när jag nu den här gången ändå skriver samma sak också i bloggen, så:


"Skulle det nu helst handla om 'landsbygden' men nu är ju Karis de facto på pendelavstånd från Helsingfors. Resan tar knappt en timme och närheten i kilometer är på förortsnivå om man jämför med kommuner kring exempelvis London och Stockholm, där pendeltåg och bussar går dygnet runt. Är Helsingfors en huvudstad eller inte? Dit och därifrån borde man från orter på ca 100 kilometers avstånd kunna komma åtminstone nästan dygnet runt. Det är självklart att folk bor på närorter kring en storstad. (Dessutom fordras det av arbetslösa att de tar emot jobb långt hemifrån.)

Vad kvällstågen beträffar tycker jag det är 20-tåget som skulle kunna dras in och ersättas med ett tåg klockan 20.30 och ett klockan 22.30. Då bör både övertidsarbetande, pensionärer och kulturellt intresserade personer slippa ta in på hotell över natten.

Buss är inte detsamma som tåg! Ändå kunde naturligtvis också bussar gå mellan Helsingfors och Karis-Ekenäs-Hangö under intervallerna - då när det inte går tåg."


Konstig känsla att "inspirerad" av lokalnyheterna behöva engagera sig i sådant här - som borde fungera av sig själv utan årliga debatter rörande Västnyland, kustbanan och tågen - samtidigt som  Ykkösaamu nästan helt och hållet handlar om EU och flyktingfrågan ... Hur ska vi förresten kunna hjälpa dem som kommer hit om vi samtidigt kör ner vår egen infrastruktur?


En stat är inte ett vinstdrivande företag, utan en organisation som har sitt existensberättigande därför att invånarna i ett land behöver få gemensamma angelägenheter skötta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar