22 september 2015

Försöker följa med

Det kanske är någon som undrar varför en bloggare som jag inget säger om flyktingkrisen. Det är lättare att engagera sig i en näraliggande sak som detta med pendeltågen ... (Varför de måste kallas Y-tåg eller "bokstavståg" överhuvudtaget är det väl få som begriper.) Den är det just inte annat än resenärerna själva som tycks bry sig om - tyvärr. Även om en namninsamling nu lär ska vara på gång.

Flyktingfrågan diskuteras däremot av alla och överallt; inte heller jag har i muntliga diskussioner ställt mig helt utanför. Men snarast gäller det väl för envar att nu överhuvudtaget försöka hålla sig à jour med vad som sägs i nyheterna och aktualitetsprogrammen samt sedan avvakta och se om det finns något man själv kan göra.

Naturligtvis gäller det i första hand att utgå ifrån att de som flytt och kommit hit är i nöd. Men å andra sidan: ju större människomängder, desto jämnare brukar väl gausskurvan vara?

Tidningarna mest bara bläddrar jag igenom (eftersom jag själv inte prenumererar) men på åtminstone "Ykkösaamu" lyssnar jag varje morgon, och så finns ju "det förbannade men stundom så välsignade" nätet. Varmed jag inte avser bloggar utan nyhetssidor. Synd bara att så många av dem är avgiftsbelagda. Ändå finansierar väl t.ex. Hufvudstadsbladet till större delen sina nätsidor med annonser? Det var ju gratis att läsa dem förut.

Nej, nu ska jag ut på stan. Nätet i all ära -  ett nät är ändå alltid: ett nät.

Min bror och jag har en gång räddat en dopping ur vår närmsta grannes abborrnät.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar