14 november 2015

Bara några ord

Hade jag vetat vad som skulle hända i natt hade jag självfallet inte haft en sån rubrik här som den igår. (Syftande bara på att texten var skriven i en hast.) Efter en dag med intensiv läsning av en brevbiografi om Solveig von Schoultz, och någon timmes koncentrerat skrivande (jag gör vissa ändringar i mitt manuskript), var jag för min lotterivinst på bio (såg filmkollaget om Ingrid Bergman), såg efter det på Skavlan, och skulle precis stänga av min dator, när jag såg vad som börjat hända. Sen såg jag på nyheterna ända till halv tre. Jag är väldigt ledsen jag med, sorgsen och särskilt på offrens vägar. Men jag är inte förvånad. Tyvärr. Vi måste trots allt var och en ta hand om vår egen vardag, värna om vår egen "mentalhygien" (ett vanligt ord ännu när jag var ung). Annars har vi inte några krafter att ta av om eller när det verkligen behövs. För egen del blir det nu att städa. Men med radion på. Och varma tankar, så långt de kan bära. (Nu piper det på mobilen; vi ska samtala, bry oss om varann här och nu - inte sitta hemma och grunna.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar